Wednesday, January 03, 2007

Mati Kutip Derma dan Mati Rempit

Selalunya dalam keluarga anak2 jika cukup makan, biasanya dia tak akan merayau atau berkeliaran tak keruan. Hal ini boleh kita kaitkan dengan berita sedih berhubung Pusat Tahfiz Amal di Alor Star yang dipercayai menggunakan pelajarnya di bawah umur untuk berniaga,
Melalui kerjasama polis dan Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) kita mahu pastikan sama ada pengurusan pusat berkenaan melakukan kesalahan menggunakan pelajarnya untuk berniaga.
Dalam kejadian 2.50 pagi Jumaat lalu, lima pelajar berusia antara 12 hingga 13 tahun pusat berkenaan meninggal dunia manakala tiga lagi cedera selepas van dinaiki mereka merempuh belakang sebuah lori di Kilometer 355.7 Lebuh Raya Utara-Selatan, dekat Sungkai.Muhammad Abu Dehya Chin Mohd Syukri Chin, 12, Muhammad Al-Ghazali Zulkifli, 12, Mohd Fadhullah Yusuff, 12, Mohd Miqdad Amir, 12, dan Anas Shazwan Ani, 13, meninggal dunia di tempat kejadian.Ketika kejadian, mereka dalam perjalanan pulang ke Alor Star selepas dipercayai menjalani latihan perniagaan di bandar raya K Lumpur.
Bagi penulis, sebenarnya faham sangat, NGO atau persatuan atas nama kebajikan ini bergerak secara sukarela. Mereka yang kendalikan perkara2 macam ni adalah terdiri orang2 yang ikhlas tapi tak dak harta. Oleh kerana demi keperluan adalah lebih mudah dan mulia meminta2 kepada orangramai yang perihatin daripada meminta2 kepada YB dan kerajaan. Kita tahu negara kita mewah dan kaya raya, kerajaan 'ikhlas' nak bantu tak dek kerenah birokrasi , mana2 NGO bergerak atas nama Islam sentiasa dicurigai untuk dibantu, maka payahlah mereka nak dapat bantuan. Tak usah kata pelajar2 yang hendak belajar ni, hatta baja padi yang sah terang petani tersebut ada sawah padi atau kebun pun dianak tirikan , sementelahan pulak lah pelajar dan belajar tahfiz memang nampak payah. Kekadang payah urusan nya itu lebih senang niaga kelender atau jual barang sahaja.
Kita tahu dan faham para menteri semua ikhlas nak membantu , tapi dek orang keluling kelalng yang nampak berkuasa dan rekemen yang kuat payah lah. nanti keluar ayat macam ni, bantu anjing yang terseppit, orang yang suap dikerekah tangan oleh orang yang membantunya tu, macam2lah ..!!!!
Kita alu2kan maka bantulah depa ni, kita mau pelajar2 ni dok belajar, kerajaan buatlah mahad tahfiz kat alor star, satu negeri satu mahad, lengkapkan hak asas2 ni, rentilah projek naik ke bulan tu, cukuplah dengan menara KLCC, jambatan2 dan lebuhraya2 yang tol selalu naik tu, tengok2lah kehendak rakayat, bina2lah modal insan sama, jangan harap ke institusi sekolah saja
Abah... fikir2kanlah

No comments: