Sunday, December 03, 2006

Buku Kerja dan Kem Remaja

Dua hari ini, penulis bersama2 mengikuti Kem Remaja anjuran sebuah agensi, kehadiran remaja boleh lah tahan jumlahnya. Penulis mendapat banyak ilmu di samping maklumat2 yang berguna, dengan situasi remaja. Marilah kita lihat berita ini dan pengukuran yang penulis ingin utarakan dan cuba bandingkan situasi fokus masyarakat dan minda masyarakat kita daripada pembuat dasar..
Syor haram buku kerja sekolah rendah tak relevan

KUALA LUMPUR: Penggunaan buku kerja di sekolah rendah masih diperlukan sebagai bahan bantu belajar dan mengajar bagi memastikan murid tidak terlalu terkongkong dalam proses pembelajaran. Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional, Prof Madya Mohamad Ali Hassan, berkata murid perlu diberi peluang memperkayakan pengetahuan menerusi proses pembelajaran yang pelbagai.“Murid sekolah tidak harus bergantung kepada satu sumber saja untuk mendapatkan maklumat menerusi proses pembelajaran kerana ia akan menghalang kreativiti mereka.“Buat masa ini ia tidak perlu diharamkan, cuma kerajaan perlu mempunyai satu garis panduan untuk menilai kualiti bahan yang digunakan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.Beliau diminta mengulas cadangan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), baru-baru ini supaya Kementerian Pelajaran mengharamkan penggunaan buku kerja di sekolah rendah kerana dikhuatiri timbul diskriminasi kepada murid yang tidak mampu membeli buku itu. Mohamad Ali berkata, penggunaan buku kerja adalah perlu untuk memperkayakan proses pendidikan tetapi terpulang kepada guru atau murid untuk menggunakannya.“Ia tidaklah perlu sampai mewajibkan penggunaannya di dalam kelas. Samalah seperti tuisyen yang tidak diwajibkan kepada semua murid, tetapi ramai ibu bapa boleh memilih untuk menghantar anak mereka sebagai inisiatif bagi memantapkan pengetahuan dan pelajaran di sekolah,” katanya. Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Ismail Nihat, berkata pengharaman buku kerja bukan jalan sesuai buat masa ini kerana ia masih diperlukan sebagai bahan bantu dalam pendidikan. Bagaimanapun, katanya masalah timbul sekiranya ia diwajibkan di sekolah kerana tidak semua ibu bapa mampu untuk membeli buku kerja.“Oleh itu, langkah paling wajar dilakukan ialah mengkaji semula cara yang sesuai supaya kaedah ini tidak menjejaskan proses pendidikan dan melahirkan pelajar cemerlang,” katanya.
Ulasan berita, penulis bersetuju diharam dan diteruskan penggunaan buku kerja di sekolah2, syaratnya semua pihak terbuka , antaranya jika pihak sekolah lebih bersikap terbuka dengan guru2 pula rajin2 belaka tak jadi masalah menyediakan soalan2 sebagai handiout.Ini kerana hand out kini adalah menjadi satu keperluan tidak kita pelajar itu bersekolah di kawasan bandar dan luar bandar. Namun apa pun bebanan guru bagi tugas2 lain mestilah dikurangkan, bagi menyediakan 'buku kerja" sendiri kosnya tinggi kerana melibatkan banyak benda dan perkara, kertasnya, tenaga penyediaan, bahan penyediaan, orang yang dipertanggungjawab, maka masa dan sebagainya. Jika sekolah besar masalah Q tenaga printing atau 'gelek kertas' terutama pada waktu puncak. Jika disediakan terlalu awal dengan bahan yang banayk akan berhadapan dengan macam-macam perkara.
Jika diteruskan tidak jadi masalah menyenangkan guru, mudah diurus, jimat kos, bahan lebih kemas tersusun. Maknanya kelebihan adalah banyak sebenarnya. Baik sekolah bandar atau luar bandar , cara diselesaikan bagi para pelajar diluar bandar tentulah ada jalan penyelesiannya, kerana guru2 juga melihat kadar kebolehanan dan kemampuan serta jalan penyelesian. Apa pun rundingkan semua masalah, guru2 pula perlu niatnya hendaklah dibetulkan, jangan ada lain2 kepentingan tang sebaliknya. Hak ini perlu pengawalan dan spamnya.
Begitu lah juga halnya dalam isu penyediaan bentuk buku kerja out door program kem2 keremajaan , sama ada sahaja yang dianjurkan oleh pihak sekolah atau 'orang luar' perlu diteruskan. Walaupun namapak tidak wajib. Ia adalah energy atau bentuk tuisyen program out door spt apa yang dilaksanakan di sekolah. Walaupun ia tidak bersifat menyeluruh kem2 remaja anjuran pelbagai pihak diperlukan dan siteruskan. Ini kerana kebaikannya lebih daripada keburukan. Pertama-tamanya kem ini setidak2 memberi satu latihan ketahanan diri daripada segi mental dan fizikal. Para remaja belajar mengurus diri, cara berjasama, amalkan sikap kerja bermaufakat, masalah diselesaikan cara kata putus bersama selepas berunding. Oleh itu banyak perkara2 baik , adalah lebih baik dijuruskan ke sini dari pada remaja ini melepak disiber cafe, menonton tv dari pagi sampai ke malam, bersms dengan program realiti tv, dsb.
Bagi dibandar2 besar spt KL, kem2 remaja ini lebih hebat dan tinggi bayarannya. Oleh itu kita tidak boleh gunakan kaedah "gunakan semua atau tinggal semua" kita ada hak memilih dan diberi piliahan.. Maka pilihlah. Macam memilih isteri, memilih 5 tahun sekali. Kaedahnya sama. Begitu juga dalam hal buku kerja tadi, pilih sekolah yang kurangkan buku kerja. Lihat prestasi anak2 kita dengan sekolah yang sedaiakan buku kerja.
Kedua melalui kem2 remaja penulis lihat para remaja gagal dan belum cukup untuk memahami hal2 dalaman atau intrinsik diri spt soal keyakinan, kepercayaan dan pegagangan hidup. Kerana ini adalah perkara asas yang besar dan utama, kerana ia bersifat menjadi benteng asas arah membina jati diri dan ketahanan diri agar tidak boleh dihanyutkan dan hanyut dalam arus kehidupan. Justeru rata2 mereka ini semua mengakui Melayu dan Islam. Maka asas2 uatama pasak konkrit diri adalah hal2 asas 2 keagamaan.
Pengukuhan dan bina diri dengan keyakinan serta kepercayaan terhadap Tuhan, dan lain2 hgendaklah dimulakan dio peringkat rebung atau mula. Ini kerana sisitem asuuhan kita terbalik dan menyosang , bila dah tua barulah kita nak belajar agama. Inilah senario yang berlaku selepas zaman pasca merdeka. Agama dan keyakinan keagamaan itu dimasukkan ala2 kadar , sambil lewa , tidak dalam skala besar dan tidak dibuat secara bersungguh2.
Justeru itu, jika kita berfikir secara berskala besar kita mesti mulai cara bagaiamana kita perlu mantapkan sisitem pembaikpulih kepercayaan seperti kita boleh wujudkan NGO CAP, ada buku kerja dalam bidang ini yang mampu disediakan manfaat keuntungan juga berskala besar kepada pihak penyedia, printing, dan masyarakat teramai. Jika perlu martabatkan sila martabatkan para duat, hafiz, hafizah, guru2 agama ke satu level yang berDG, ada super skill dan JPA kena fikirkan kerana menyahut seruan Islam Hadhari. Barulah kita dapat bina tamadun yang cemerlang gemilang dan terbilang.
Abah .... Allah Hu' akhbar !!!!!!

No comments: