Monday, November 27, 2006

Lagi Pasal Kementerian Pelajaran

Penulis teringat dalam satu klip video popular dalam internet, Bahan gurauan oleh Tok Dalang wayanhg Kulit tu, pasal payah dan susahnya sebutan atau menyebut perkataan Kementerian Pendidikan sebagai Kementerian ' Didik Ikan'. Maka atas alasan ni kot Pak Lah ubah kepada Kementerian Pelajaran.
Ironis sinis gurauan tadi kementerian pendidikan waktu itu hanya layak didik ikan aje, tok dalang mungkin ambil kira kerana gagalnya dengan pendidikan dan didikan yang patut atau wajar diterima berbanding dengan banyak kes2 tak keruan dan masalah yang tertungak melibatkan para pelajar sekolah dewasa ini. Maka wajarlah ditukar aje kepada Pelajaran. Oleh itu tanggungjawab aula dan utama kementerian beri pelajaran. Andaikata pelajar2 yang lahir itu sebagai perompak, atau lain2 yang sewaktu dengannya bukan lagi tanggungjawab nya saja. Begitulah agak andaian penulis secara mudahnya.
Maka hari bacalah laporan berikut pula :-
Penjara jika tak daftar anak sekolah
DUNGUN: Ibu bapa yang enggan atau tidak mendaftar anak mereka mengikuti pendidikan wajib di tahun satu di mana-mana sekolah di negara ini, boleh dihukum penjara hingga enam bulan atau denda RM5,000, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar.

Beliau berkata, tindakan tegas itu terpaksa dilakukan bagi memastikan kanak-kanak di negara ini mendapat pendidikan sewajarnya.Ibu bapa kini tidak lagi boleh menjadikan alasan kemiskinan untuk tidak menghantar anak mereka ke sekolah kerana kerajaan sentiasa menyalur bantuan, sama ada dari segi buku teks, pakaian sekolah atau bantuan makanan, katanya pada majlis penyampaian Anugerah Kecemerlangan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di Politeknik Sultan Mizan di sini, semalam.“Negara kita sudah maju dan kerajaan menerusi Kementerian Pelajaran menjalankan pelbagai usaha mengatasi masalah pelajar miskin dengan memberikan bantuan kewangan kepada mereka menerusi Tabung Amanah Pelajar Miskin.“Sebanyak RM200 diberikan kepada setiap keluarga bagi menghadapi musim persekolahan dan oleh itu soal kemiskinan tidak boleh lagi dijadikan alasan untuk tidak hantar anak-anak ke sekolah,” katanya.Pada majlis itu, Noh menyampaikan sumbangan wang tunai RM100 daripada Yayasan Terengganu kepada 439 pelajar dari 42 sekolah rendah di sini yang mendapat keputusan 5A dalam UPSR baru-baru ini.Noh berkata, mulai tahun depan, kerajaan menaikkan kadar biasiswa pelajar miskin daripada RM50 sebulan kepada RM70 sebulan.Kerajaan juga katanya, menambah peruntukan bantuan makanan pagi kepada pelajar miskin daripada RM1.5 juta kepada RM200 juta setahun mulai tahun depan.“Penambahan peruntukan ini bertujuan melihat pelajar golongan miskin, sama ada dari luar bandar mahupun dalam bandar, belajar bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan cemerlang setiap peperiksaan,” katanya.Noh turut menasihati golongan pembekal supaya sentiasa memastikan mutu makanan yang dibekalkan terjamin bagi mengelak pelajar mengalami keracunan makanan.
Seingat penulis, Timbalan Menteri Pelajaran sekarang masa jadi ahli MP biasa dia lantang dan banyak idea. Sekarang ni dah dapat kerusi Timbalan Menteri, maka dalam kementerian banyaklah idea2 baru yang dia bawa sampai tak terkejarlah para pegawai kementerian. Ini kerana bukan apa menteri bercakap dengan lidah tak bertulang janji itu janji ini , bila bertemu rakyat. Jadi masalah adalah para pegawai kerajaan le.. SEbab depa ni pelaksana dasar. Kalau tak ikut, tak ikut susah le..
Penulis ingin rujuk dalam satu kes penulis nak berkongsi maklumat bersama iaitu berita pemberian buku teks percuma menjelang 2008. Janji ini dah diuar-uarkan oleh menteri, malah masuk Dewan rakyat pun dah lulus. Makka semua ibubapa dah menarik nafas lega termasuklah penulis sama. Namun penulis dimaklumkan daripada satu sumber bahawa para pegawai kementerian telah mentaklimatkan kepada guru2 buku teks bahawa supaya jangan diuar-uarkan lagi bahawa buku teks dapat percuma kerana surat pekeliling, berita hitam putih belum dikeluarkan. Maknanya peninglah kepala para pegawai kementerian agaknya perubahan ala lestari dan bestari. Oleh kerana nak tunjuk depa ni pandai memerintah.
Tak habis pasall buku teks, tak semena2 bayaran yuran peperiksaan awam UPSR, SPM dan STPM dimansuhkan. Para ibubapa menarik nafas lega lagi, pegawai2 kementerian pening kepala lagi memikiorkan. Apa tidak penulis dapatkan maklumat para pemeriksa kertas yang menanda kkertas peperiksaan awam ni dah bertahun2 di bayar dengan bayaran rendah bagi satu skrip jawapan. Dah berbuih2 dah desakan pada Majlis peperiksaan Malaysia (MPM), atau Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) supaya dinaikkan sikit bayaran bagi menanda kertas bagi perskrip ni.
Maka begitulah senarionya, maka kita khadam yang berkhidmat atau yang menurut perintah kena ikut lee... takkan nak lawan tokeh. Nanti dia orang halau atau keluar dari Malaysia baru tau. Kalau tak nak cara UMNO/BN memerintah sila keluar dari Malaysia. Dah gitu deh...satu masa dulu popular idea di atas yang dimaksudkan ni.
Kalau kita lihat tuan punya bumi ni sendiri, tak suruh manusia keluar dari bumi ini pergi ke bumi lain deh..Inilah mentaliti minda berkelas2.
Berbalik kepada berita di atas, sebenarnya penulis menyokong sehingga tidak berbelah bagi. Jika bagai sungguh yang dikata, nak menunjukkan ketegasan kita betapa perihatin dan tanggungjawab serta rasa bertanggungjawabnya akan hal itu.
Tapi bagaimana dengan isu dera, buli dan masalah disiplin yang kian meruncing. Kita kena fikirkan lebih strategik melalui pelan tindak strategik yang perlu dirangka. Tuntutan elaun guru2 disiplin dan bertahun2 jangan buat diam. Jika guru di saman oleh ibubapa kementerian jangan lepas tangan, elaun dan bayaran kereta guru dirosakkan oleh pelajar2 samseng kena bagi tak kan dengan bayaran cola aje dah cukup, atau elaun ITP seperti dakwaan pegawai bila berkursus nilah modalnya. Mungkin dia orang akan bandingkan pekerja2 awam di Singapura tahun ini (penghujung bulan Disember 2006) akan menerima bonus dua bulan, iaitu sebanyak RM418 Malaysia sebulan (Singapore Dollar 318). makna nya kalau benar spt yang dilaporkan oleh UM, maknanya kita hebatlah gaji sebulan kita. Mungkin saya tersalah pandang maklaumat tersebut kot.
Abah... cukuplah sampai di sini

No comments: