Wednesday, October 11, 2006

UBaHLaH KITa Oii.....HARI DaH NGUJUNG BELaKa!!!!!!

Kini, IBARAT semua benda dah sampai ke penghujung atau penamat. Contohnya, bulan Puasa (bulan Ramadhan) dah separuh lebih dan SEMAKIN hampir sampai ke penghujungnya , dalam erti kata lain nak habis lah tu. Bagi para pelajar2 sekolah sekarang cikgu2 semua dah pulun dan kampoi semua sillibus dah hampir ngujung. Para pelajar sekolah sedang duduki dan akan duduki peperiksaan akhir tahun. Bagi kakitangan kerajaan pulak nak terima bonus akhir tahun. Hatta , bagi tahun itu sendiri pun, dia pun dah nak sampai ke penghujung atau dah hampir ke bulan-bulan penamatnya.

Manakala mandat pemerintahan Pak Lah pun dah nak tamat tempohnya. Pak Lah pun dah nak umum pilihanraya kot hujung tahun ni. Abah, sebagai bapa pula.. tengah bersiap-siap untuk melengkapkan keperluan anak-anak hujung tahun - sedia budget baju sekolahlah, cuti-cuti Malaysialah, sebab ni dah sampai ke penghujungnya. Pendekata semua benda akan sampai dan sedang menuju ke noktah penghujungnya.


Abah agak-agak lee...., nyawa kerajaan BN/UMNO pun dah nak sampai lah ke penghujungnya. Bagi , Abah sendiri dah tak tertahan dengan kehidupan la ni.... Nak cerita hok 'atas' batang tubuh sendiri. Banyak sangat ke bendanye yang menyesakkan, merimas dan menyemputkan nafas. Cakap bab duit dulu le.. usah cerita, walaupun Abah bekerja dengan memiliki pendapatan tetap tapi tak pernah cukup, sampai kekadang bahagiang hok nak sedekah ke saluran yang sepatut tak dang.

Gaji naik macam semut, belanja pun kena terkemut2. Minyak kereta naik macam hantu (sebab naik harga tengah malam). Masa kita ingat nak bersenang lenanglah lepas kita habih belajor dan bekerja, bolehlah kita bantu-bantu, hulur2 kat emak ayah di kampung. nak juga atau berhajat nak bagi kat emak ayah duduk dalam rumah banglo. Nak juga hantar emak ayah berpuasa kat Mekah dalam puasa ni. Sebab anak cucu kerja 'besor2' kan... tapi apakan daya..... Inilah namanya kot berbelanja dah sampai ke penghujungnye....

Masa hari tu, media sibuk2 dengan tok wakil bahas di Parlimen nak penaik gaji kakitangan awam. Kebetulan keesokan abah ke kedai makan waktu rehat, terdengar perbualan antara pekerja kedai dengan seorang pak haji. Katanya, hahh.... guana gaji nak naik nii.. ... Ya lah depa sedaplah penaik gaji kakitangan kerajaan. Ha... kami orang kampung ni nak mampuh. Abah diam sahaaja... sebab ni kot minda kelas pertama kot. Inilah kot namanya tugas tok2 wakil yang dah sampai ke penghujung kot.

Teringat Abah, kata Dr Hatta..peringatkan tok samy yang jaga tol tu. Dia tiada inovasi akan dek lama sangat jadi menteri. Inilah name nya dah sampai ke penghujugnya...


Abah... nak memangkal perubaHAN .....minda kelaah dua kot !!!!!

No comments: