Thursday, October 19, 2006

Politik sejarah ....atau sejarah itu dipolitikkan !!!!

Hari ini , Abah dihujani pelbagai pertanyaan oleh anak murid yang baru berusia 17 tahun. Anak didik abah ni perempuan. Yang lelaki kurang berminat nampak dengan apa yang berlaku, dibincangkan antara abah dengan anak didik perempuan hak sorang ni. Yang lain sibuk dengan kerja abah ulangkaji persedia SPM 2006 bekalkan kepada mereka.

Antara perkara2 yang dipersoalkan, berligar dan tertarik dengan pelaporan berita utama di RTM Perdana jjam 8.00 malam, Isu pembebasan Nik Adli B Nik Abd aziz. Maka bertanyalah dia kepada Abah sebagai gurunya. Kenapakah disiarkan berita itu ? Untuk apa ? Apa gunanya ? Siapa itu Nik Adili, atas kesalahan apa di ditangkap, kenapa dibebaskan. Apa itu ISA ? Apa makna undang2 Tambahnya lagi jelas anak murid abah ni dia tak tahu siapa Nik Aziz pun.Semua benda di atas adalah perkara yang ingin diketahui maklumlah proses nak belajar dan ambil tahunya lebih sedikit daripada rakan-rakan yang lain. Kebtulan ayahnya pula adalah penguatkuasa undang2 dalam negara kita.
Abah pun jelaskan semua ini adalah kerana politik. Penjelasan Abah yang sepatah tu, nampaknya mengundang kekeliruan kepada anak murid ini. Nampak dia tak puashati dan kata bertambah tak faham dan tak puashati dengan penjelasan abah secara sambil lewa tu. Abah saja nak memanjang-manjang benda itu, sebab berpegang teguh dengan tidak boleh bercakap politik di sekolah. Pelajar Abah tadi masih mendesak dan mahukan penjelasan.
Abah pun sebagai guru gunakan pertimbangan untuk menjelaskannya atas alasan mendidik dan mengajar sesuatu benda yang tidak jelas. jelas pelajar itu tadi keliru dan tidak jelas. Maka abah jelaskan Nik Adli ni anak Menteri Besar Kelantan. Dia dituduh sebagai anggota KMM, kumpulan yang didakwa anjurkan keganasan kononnya. Maka ISA digunakan tangkap kumpulan ini. Ini jelas Abah adalah ikut telunjuk politik Ameria laa.. Abah mula bercakap politik. Hujah Abah lagi kenapa 9 yang dibebaskan itu hok satu ini disiarkan. Apa isitimewa Nik Adli berbanding 9 rakan yang lain. Kenapa dibuat wawancara dengan Tok Guru, bidasan Tok Guru kepada wartawan kenapa wartawan tidak highlight masa dia kena tangkap berbanding bila dibebaskan.
Penjelasan Abah yang sedikit itu mengundang perhatian2 palajar2 Melayu yang lain. Pelajar2 bukan Melayu masih tekun dan tidak berminat dengan penjelasan Abah itu.
Paparan di atas rentetan betapa manusia mahu belajar dan mahu tahu. Janganlah ingat politik ini untuk golongan dewa2, para bangsawan. Ia sebagai satu ilmu mahu tidak mahu seseorang itu kena ambil tahu, lebih2 lagi tentang apa yang manusia tidak tahu. Tujuan paparan berita anak Nik Aziz boleh dibandingkan dengan perisitiwa isteri saidina Umar dihadiahkan gelang oleh utusan daripada negara lain. Jelaslah sejarah kembali berulang, maka kita hendaklah belajar dan kaji sejarahnya.
Begitu juga kalu kita nak kaitkan kenapa Scomi , ECM dan Khairy jamaluddin dihadiahkan kontrak diberikan pinjaman berjuta2, kerana dia anak 'khalifah' Kalu kita anak orang kampung usah kata nak pinjam berjuta2, Nak pinjam 50 ribu ke Bank Rakyat kena ada 2 penjamin, dan banyak lagi syarat2nya. GFikir-fikirkan lah ....
Abah ..... politikkan sejarah aje
Abah ..... politik kampung haje

No comments: