Thursday, October 12, 2006

Persepsi...ubah dan berubah

Maka, Abah dihujahi e-mail, mengapa perlu saya (kita)ubah dan berubah ? Dikesempatan ini maka mahu dijelaskan atas perkara yang hendak dijelaskan tersebut. Maka menurut kamus Dewan 'ubah' merujuk kepada kelainan (dengan yang lain), beza, lain, tak sama dengan dan tidak , tidak ada bezanya.

Manakala perkataan 'berubah' maksudnya berbeza ( drp keadaan dan sebagainya dengan yang asal atau yang semulajadi), menjadi lain tidak tetap (keadaanya), setiap waktu lain, bertukar-tukar, atau tidak seperti biasa atau sebelumnya, ataupun bertukar warna atau rupa dll, atau bertukar menjadi sesuatu yang lain, ATAU beralih tempat dll berpindah bertukar arah dll.

Sejak dua tiga hari ni, negara kita gegak dengan katanya Mahathir ngan Pak Lah dipertemukan , agar pertemuan mereka dalam bulan Ramadhan ni boleh berubah hati keduanya. Berdamai ke..ape2 sajelah.

Begitu juga dalam laporan media ASLI (Institut Kajian Strategik dan Kempimpinan Asia) melaporkan bumiputera Malaysia dah capai 45 peratus ekuti ekonomi Malaysia. Tiba2 Presiden dia Mirzan Mahathir ubah dan berubah mohon maaf dan tarik balik laporan kajian tersebut. Sementara Pengarah Pusat pengajian Polisi Awam ASLI Dr. Lim Teck Ghee umumkan letak jawatan kerana dia bertanggungjawab penuh bagi mempertahankan kajian tersebut. Maksudnya dia tak nak ubah pendidirian tentang kajiannya. Kita tak taulah agenda dia orang. Buatlah andian masing-masing.Sebab dengan tidak semena2 laporan kajian ini dikeluarkan. Sepatutnya kajian ini bentanglah dalam amna2 seminar ke , Kongreskan . Kita pun nak tengok juga kajian tersebut. laporlah secara terbuka.

Kita tidak mahu kes ini berulang dan jadi macam kes seleweng yang di dakwa di Johor oleh Dr Ong Teng keat baru2 lalu. dalam kes ni nampak tak ada menteri yang nak minta maaf, nampak Mirzan aje..

Sementara dalam kes yang lain pula , pakar perbankan internet kata dia enggan guna lagi perkhidmatan perbankan internet, dakwanya pernah ditipu melalui perkhidmatan on line, dia nak ubah kembali kepada kaedah lama.

Bagi Abah tak taulah, kalu hukum agama Islam kembali ke kaedah lama, nanti orang dakwa kembalikan negara ke zaman unta. Pakai benda undang2 lapuk tu...

Abah .. fikir2kan ubah tanggungjawab lima tahun sekali tu.



No comments: