Saturday, February 08, 2014

Budaya Memberontak Rakyat Dapat Daripada Mana ?

Kenapakah budaya 'memberontak' kini membudayai masyarakat kita. Apakah yang tidak kena dengan sisitem nilai dan pendidikan kita selama hari ini. Zaman berzaman kita duduk dibawah budaya tunduk patuh taat dan mnerima seadanya.

Kini, semuanya sudah berubah ? Adakah kerana zaman berubah perubahan sistem pandangan dan nilai juga ikut berubah. Indikator pengukuran yang dapat dibuat adalah dalam displin bolasepak negara kini.

Anggota-anggota polis menahan penyokong yang menimbulkan kekecohan selepas perlawanan Liga Super Pahang menentang Johor Darul Takzim (JDT) di Stadium Darul Makmur, dekat Kuantan, malam Jumaat. Keputusan penuh Pahang menewaskan JDT 3-2.
 -fotoBERNAMA 



Satu masa dahulu, rakyat selalu mengejek orang di negeri Kelantan sahaja yang bersikap begini, apabila sesuatu perlawanan bolasepak selesai akan berlakulah 'budaya memberontak' mereka. Tetapi kini sudah jadi milik semua rakyat Malaysia tanpa mengira bantas sempadan geogarafi lagi.

Sepantas jawapan, ini lahir hasil daripada manifestasi 'rasa tdak paushati' terhadap pihak yang dipertanggungjawabkan dalam sesuatu hal itu rasanya.

No comments: