Sunday, January 19, 2014

Sampai Bila ! Sampai Bila ! Sampai Bila ! : UBN jatuh PR ambil alih

PR khususnya perlu amalkan politik kematangan. Ikuti sisi pandang yang diutarakan Aspan Alias blogger alaf baru. Kalangan rakyat sedang memerhatikan dengan penuh minat, perjalanan politik kumpulan alternatif parti yang mendakwa mereka sebagai pilihan bagi UBN.

Rakyat mahukan perubahan dalam landskap hidup dan kehidupan mereka. Adalah wajar kumpulan yang mendakwa diri mereka sebagai alternatif kepada UBN mempamirkan tahap yang membanggakan dalam kerja buat dan perilaku mereka dalam mendepani rakyat, isu dan apa sahaja kegiatan yang berkaitan. 

Mahukan perubahan?....biar masa menentukannya

Di negara ini semuanya sudah menjadi isu politik. Dari salah guna kedudukan dan rasuah oleh pimpinan negara, isu menjalar sampai ke kangkung di parit-parit dan longkang-longkang di negara ini. Isu kangkung menyebabkan pemuda UMNO di Pulau Pinang menjadi berang kerana seorang ADUN DAP menyumbat kangkung ke dalam mulut patung Najib. DAP pula satu hal, sudah tahu UMNO bersikap kebudak-budakkan, ADUN DAP pun sama juga kebudak-budakkan nya.

Semua pihak mudah melatah dan semua pihak suka bergaduh dan berperang mulut setiap hari di setiap tempat di negara ini. Agama menjadi isu politik kerana dengan menggunakan isu agama itu boleh melekatkan pandangan manusia yang melihatnya. Semua di antara mereka baik dari pihak kerajaan mahu pun pembangkang, semuanya menunjuk garang tetapi sampai mana garang mereka itu belum diketahui oleh sesiapa pun.

Hanya isu ini dijadikan landasan bagi setengah orang yang keciciran sokongan mahu mendapatkan semula perhatian akan menggunakan apa sahaja isu sampaikan isu kangkung pun boleh membawa berdemonstrasi. Di Pulau Pinang mereka yang bernama pemimpin pun berlagak seperti aktivis, seperti Rizal Merican dan Musa Sheikh Fadzir. DAP pula dalam keadaan ‘honeymoon’ kerana mereka buat kali kedua penggal mendapat menguasai kerajaan Pulau Mutiara itu.

Mereka sudah beranggapan yang mereka sudah sampai ke tahap ‘invincible’ dan mereka merasakan yang mereka tidak boleh diganggu-gugat lagi oleh sesiapa sekarang ini. Mereka sudah merasakan sedikit kuasa politik dan mereka sudah merasakan mereka adalah lebih tinggi dari undang-undang walaupun mereka selalu mengkritik BN selalu melanggar undang-undang.

DAP sudah menjadi seperti Dr Mahathir dahulu, yang membenci apa sahaja yang menghalang kemahuannya. Parti itu mahukan semua perkara yang meibatkan salah laku mereka itu didiamkan sahaja dan RoS perlu mengikut telunjuk dan kemahuan mereka sahaja. Bagaimana RoS hendak mengiktiraf barisan CEC nya sedangkan penyiasatan terhadap aduan ahli-ahli yang ramai itu belum ada kesudahannya. Banyak ‘complain’ rasmi yang dibuat oleh ramai ahli dari banyak cawangan belum selesai penyiasatan yang dilakukan oleh RoS itu.

PKR sedang menghadapi krisis yag bukan kecil akhir-akhir ini. Timbalan Presidennya, Azmin Ali sedang berperang dengan Menteri Besar Selangor yang dikatakan memecat Azmin dari Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

Akhirnya tuduh menuduh di antara satu dengan lain berlaku dan tidak ada siapa yang mengaku melakukan pemecatannya. Ironi nya Azmin sudah pun terpecat dan tidak ada siapa yang mengaku memecat beliau sehingga Ketua Pembangkang Anwar mengumumkan yang Azmin masih ahli lembaga pengarah PKNS sehingga ke hari ini.

Inilah contoh-contoh parti dan pemimpin yang menawarkan diri menjadi ‘alternative’ kepada BN. Siapa yang berfikir dalam-dalam akan merasa hairan bagaimanalah mereka ini berkelakuan jika diberikan kepercayaan oleh rakyat untuk menggantikan UMNO dan BN yang kini sedang dalam ketenatan itu? Mereka ini juga tidak kurang menakutkan ramai jika mereka berkuasa.

Belum pun berkuasa di Putrajaya sudah kita lihat sikap dan tahap kejujuran mereka untuk menjaga rakyat dan negara. Baik DAP dan PKR mereka sedang berperang sesama sendiri kerana mereka sudah merasa sedikit sebanyak kuasa di peringkat negeri buat seketika ini. Kedua-dua parti itu menampakkan dengan jelas mahu menguasai parti masing-masing oleh kroni dan keluarga masing-msing.

Itu sebabnya ramai yang menulis email kepada saya yang menzahirkan tidak ada perubahan jika perubahan itu tidak berlaku dalam UMNO. Elok semua pihak menumpukan perubahan dalam UMNO dari melakukan perubahan dari luar, kerana yang di luar itu pun sebaik mana keadaan mereka.

Setelah UMNO berubah dengan drastik barulah budaya mengubah untuk kebaikan parti masing-masing boleh berlaku. Sementara menunggu perubahan itu rakyat jugalah yang menanggung segala perit maungnya.
 
Sampai bila rakyat harus menunggu, biarlah masa menentukannya.

No comments: