Tuesday, November 12, 2013

Mana bahaya antara ekstremis politik atau ekstremis ekonomi ?

Najib takut dan phobia dengan perkataaan ekstemis politik. Bimbang kuasanya bakal dicabut dan tercabut. Jika hilang kuasa maka, ternganga dan terloponglah dia dan golongannya sama.

Masyrakat dipasak dengan phoba dengan ekstremis politik, tetapi dia lupa dengan ekstremis ekonomi yang membolot dan membaham kekayaan negara tahap melampau. Dan membunuh juta jiwa-jiwa rakyat negara ini. Ada antara mereka jatuh dalam hutang menuju bankrap. Semua ini perlakuan ekstremis ekonomi dalam negara ini.

Mereka yang mengubal merancangdasar dan mereka jugalah yang membahagi-bahagi dan agihkan kekayaan ekonomi negara sesama mereka. Halal bilamana dasar itu dinamakan penswastaan, halal kepada mereka bilamana atas nama dasar persyarikatan.

Rakyat teramai merempat dibumi sendiri, dan ada sampai yang terbunuh kerana mahu melaksanakan dasar yang mereka cipta. 

Justeru, siapa yang lebih bahaya antara ekstremis politik dengan ekstremis politik ?



PM: Halang ekstremis kuasai politik



Najib Tun Razak bersama Abdullah Ahmad Badawi dan Surakiart Sathirathai (tengah) sewaktu sesi fotografi selepas menyampaikan ucaptama dalam Persidangan Dialog ke Atas Kepelbagaian Diplomasi dan Keamanan di Putrajaya, semalam. - BERNAMA
PUTRAJAYA 11 Nov. -Perdana Menteri menyeru semua pihak supaya tidak membiarkan golongan yang mewakili suara ekstremis mendominasi sistem politik secara berterusan bagi mengelakkan wujudnya konflik berpanjangan.
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sudah tiba masanya untuk golongan majoriti senyap bangun menentang sebarang bentuk keganasan dengan cara menolak fahaman ekstremis.
Beliau berkata, ini selaras dengan penubuhan Gerakan Kesederhanaan Global yang mahukan golongan majoriti senyap bersatu menentang ekstremis dan menyokong pendekatan bukan keganasan dalam menyelesaikan konflik.
"Bagaimanapun, tindakan secara bijaksana dalam menangani golongan ekstremis ini perlu dilakukan kerajaan kerana dibimbangi kesan yang lebih buruk akan berlaku.
"Membunuh mana-mana pemimpin kumpulan ekstremis bukan penyelesaian terbaik sebaliknya dengan mengenal pasti mengapa mereka bertindak sedemikian dan kita tidak seharusnya takut untuk menggunakan kaedah nasihat atau pujukan bagi menghadapi golongan ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Persidangan Dialog ke Atas Kepelbagaian Diplomasi dan Keamanan anjuran ASEAN Peace And Reconciliation Council (APRC) dan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) di sini hari ini.
Yang turut hadir bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Pengerusi APRC, Dr. Surakiart Sathirathai.
Najib berkata, Malaysia sering menyuarakan kebimbangan berhubung keganasan akibat konflik berterusan antaranya sengketa antara penganut Buddha dengan umat Islam di Myanmar.
"Kami amat berharap pihak-pihak bertelagah memilih untuk berdialog bagi menyuarakan perbezaan pendapat mereka," katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, perubahan landskap media tanpa kawalan merupakan antara cabaran baharu dalam perhubungan antarabangsa yang perlu dihadapi oleh kerajaan pada masa kini.
Katanya, kemunculan blog yang beroperasi tanpa sekatan menguatkan lagi cabaran yang dihadapi kerajaan dalam menangani pelbagai isu diplomasi dicetuskan oleh para blogger terutamanya melibatkan negara lain.
Sambil merujuk pendedahan yang dibuat oleh pemberi maklumat perisikan, Edward Snowden mengenai risikan yang dibuat Kedutaan Amerika Syarikat (AS) dan Suruhanjaya Tinggi Australia di negara ini, beliau berkata, kenyataan tersebut memberi kesan buruk terhadap perhubungan antarabangsa.
"Perubahan landskap media bukan sahaja mengubah perhubungan antarabangsa malah member


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131112/dn_01/PM-Halang-ekstremis-kuasai-politik#ixzz2kOL9codn 
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: