Sunday, November 03, 2013

Jika Cameron Highlands tidak dapat diselamatkan, bagaimana dengan Umno ?

Pandangan Pakara CH tidak dapat diselamatkan. Alasan atau hujahnya sudah pun dirosakkan sejak lama dahulu iaitu hampir 100 tahun. Hujah ini adalah pandangan pakar . Selepas berlaku limpahan hakisan air yang menyebabkan berlaaku kerosakan teruk di pekan Ringlet tempoh hari, apabila air empangan Sultan Abu Bakar dilepaskan kerana berada di paras yang memberbahayakan takungannya.

Ironisnya, UMno pun tidak dapat diselamatkan juga kerana telah dirosakkan sejak 26 tahun yang lalu. Caranya adalah dengan usaha mematikannya terus dan menggantikannya dengan yang lain. Ini adalah gara-gara Umno gagal mengurustadbir negara kerana berlaku banyak malapetaka terhadap ekonomi, politik dan sosial negara. 

Antara nya ketirisan hasil rasuah salah urus dan sebagainya sejumlah RM25 billion setahun. Dan mereka yang terlibat langsung tidak disiasat jauh sekali untuk didakwa untuk dijatuhkan hukuman. Malah kerosakkan dalam sistem urustadbir negara lebih parah dengan pendedahan demi pendedahan oleh Ketua Audit Negara.

Menjadikan penjawat awam dan pimpinan kerajaan serta kerajaan yang ada menjadi lembu kenyang sahaja. Ini bala dan kehancuran berkenaan.

Ini adalah satu-saatu amaran daripada pihak pakar.


Cameron Highlands tidak boleh diselamatkan lagi

HAKISAN melampau menjadi punca air Empangan Sul tan Abu Bakar di Cameron Highlands baru-baru ini dan mengorbankan empat nyawa.


KUALA LUMPUR - Seorang pakar alam sekitar menegaskan, kehijauan Cameron Highlands sudah tidak boleh diselamatkan lagi kerana daerah itu sudah diteroka untuk pelbagai jenis pembangunan sejak 100 tahun lalu.
Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Alam Sekitar Universiti Putra Malaysia, Prof. Dr. Mohamad Pauzi Zakaria berkata, sejak ditemui pada tahun 1885, Cameron Highlands telah menjadi kawasan pelbagai guna secara komersial.
Beliau berkata, pembangunan secara meluas itu meliputi aktiviti komersial seperti pertanian, perhotelan dan perumahan selain pembalakan.
"Sudah lebih 100 tahun Cameron Highlands diteroka dengan rakus, maka untuk membolehkannya pulih seperti dahulu adalah sesuatu yang sangat sukar dan mustahil," katanya kepada Kosmo! Ahad semalam.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1103&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2jZLIeHHN 
Hakcipta terpelihara

No comments: