Monday, August 19, 2013

TARIF ELEkTRIK: JAWAPAN STANDARD TNB

Jawapan standard TNB macam jawapan kerajaan, macam biasa kenaikkan tarif elektrik tidak membebankan rakyat. Tapi sebenarnya rakyat yang menanggung beban/

Guna logik sahaja, sudahlah tidak ayah guna matematik moden KBSR atau KBSM. Pendapatan rakyat adalah daripada negara berpendapatan tinggi, pendapatan tinggi, tapi belanja kos hidup tinggi. 

Entahlah kalu pelarasan baru bagi kadar kegunaan 200m di caj 0.218 sen. Dinaikkan kadar kegunaan jadi 300m dicaj 0.218. Atau nak dipakej bagi rumah kediaman tetap sama cajnya sebanyak 0.218 sen bagi tiada had kadar penggunaannya.

Mahukah TNB atau kerajaan rugi?

TNB Jamin Pelarasan Tarif Elektrik Tidak Beban Pengguna
KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Berhad (TNB) memberi jaminan jika cadangan pelarasan kadar tarif elektrik dipersetujui kerajaan, kadarnya tidak akan membebankan pengguna.
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Ir Azman Mohd berkata malah pengguna domestik dengan penggunaan bulanan bawah 200 kilowat sejam (kwh) tidak akan terjejas daripada pelarasan tarif itu.
"Kira-kira separuh dari lapan juta pengguna merupakan mereka yang bilnya di bawah 200 kwh iaitu di bawah RM70, dan mereka tidak akan mengalami kenaikan bagi memastikan mereka tidak terbeban.
"Bagaimanapun sekiranya ada pelarasan semula tarif dibuat, tarif baharu itu akan dipastikan berpatutan... rakyat tidak perlu bimbang, pelarasan tidak akan dua tiga kali ganda...ada peratusan tertentu tetapi tidak setinggi itu," katanya kepada pemberita pada Majlis Mesra Aidilfitri TNB di sini, Isnin.
Beliau juga berkata kadar pelarasan akan diputuskan oleh kerajaan berdasarkan input yang diberi oleh TNB.
"...banyak pertemuan telah dilakukan termasuk yang rasmi untuk membincangkan perkara itu.
"Namun kami pasti kerajaan akan mempertimbangkan sebaik mungkin bagi kebaikan semua pihak termasuk pengguna dan industri penggunaan eletrik," katanya.
Katanya sebarang pelarasan kadar tarif elektrik, jika berlaku pada masa hadapan, adalah disebabkan kenaikan harga bahan api, bukan untuk menambah keuntungan TNB.
"TNB neutral, kita tidak rugi apa-apa, seperti sekarang yang rugi adalah Petronas yang membekalkan Gas Asli Cecair (LNG) sebagai bahan api kerana terpaksa menanggung harga berkali ganda," katanya.
Katanya ketika ini, Petronas menetapkan harga gas iaitu bahan bakar utama untuk menjana elektrik pada kadar RM13.70 MMBtu, jauh lebih rendah berbanding harga pasaran RM40 MMBtu.
Terdahulu, pada majlis itu 130 anak yatim daripada kakitangan TNB menerima sumbangan RM50 seorang. Turut hadir Pengerusi TNB Tan Sri Leo Moggie. BERNAMA


No comments: