Sunday, June 09, 2013

Jambatan Runtuh: Mana dia permohonan maaf daripada pemimpin 1Malaysia ?

Di kala masyarakat seluruhnya disuruh berdiam diri, sudah sudah lah berpolitik atau berhenti main politik kerana pilihanraya yang diibaratkan sebagai ibu segala pilihanraya  baru sahaja selesai. Dengan rakyat memberi mandat kepada Bn menang dengaan 133 kerusi dan PR dapat selebihnya daripada 222 kerusi yang dipertandingkan. Seruan supaya berhenti berpolitik itu bukan sahaja datang daripada mulut pimpinan poltik tetapi datang daripada media-media sosial, dan lebih ketara oleh agamawan yang dibeli UmnoBn.

Maka dikala itu dengan tidak semena-mena. Dengan takdir ALlah penyambung jambatan ke 2 yang terpanjang di Asia Tenggara 'runtuh' , satu nyawa terkorban. Namun sebelum ini kejadian seumpama itu hanya berlaku  di Terengganu sahaja. Pada kali ini, bukan lagi di Terangganu tetapi di Pulau Pinang, satu daripada negeri yang PR tawan pada pru yang lepas. Nampaknya runtuhan ni pun semakin merebak satu persatu, macam teori domina sahaja.

Setakat rencana ini ditulis PM dan lain-lain pemimpin UmnoBn belum lagi memberi reaksi, semua diam membisu, hanya yang berbunyi adalah menteri berkaitan sahaja akan lantik pakar dan badan bebas membuat kajian terperinci. habislah lagi duit rakyat ...


Kita amatlah malu dan sedih dengan tata kelola kerajaan UmnoBn. Rakyat sendiri dapat nilai dan lihat betapa bobroknya dan sambil lewanya cara kerajaan kelola projek besar.

Kesalahan ini, jangan hanya ditunding kepada kontraktor yang membuat projek berkenaan. tetapi kena sama dipersoalkan dimanakan amanah serta tanggungjawab.

Dalam banyak kesalahan yang dibuat PM 1Malaysia hanya memohon maaf semasa hendak meraih undi sahaja bila dekat dengaan pilihanraya. Kini, ke mana perginyaa permohonan maaf daripada PM ? Adakah beliau langsung tidak rasa bersalah ?




No comments: