Cap membazir

Mohamed menunjukkan contoh sisa makanan yang sering dibuang oleh pemilik restoran dan rakyat di negeri ini dalam sidang media semalam.
GEORGETOWN - Penduduk Pulau Pinang perlu menghentikan sikap membazir kerana 355,000 kilogram (kg) makanan dibuang setiap hari sepanjang tahun lalu.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S M Mohamed Idris berkata, jumlah itu meliputi kira-kira 45 peratus daripada 288,377 metric tan sisa pejal dikumpulkan dari kawasan komersil dan domestik.
 
Beliau berkata, kajian di beberapa restoran sekitar negeri ini mendapati pemilik restoran mendedahkan kira-kira lima hingga 10 peratus makanan yang dimasak dan tidak dapat dijual dibuang begitu sahaja setiap hari.
 
Pada masa yang sama, 10 peratus makanan yang dipesan oleh pelanggan dan tidak habis dimakan juga dibuang.

“CAP juga mendapat maklum balas daripada kira-kira 10 pemilik restoran mengenai isu ini dan sebahagiannya mengakui antara 15 hingga 20 peratus makanan yang dihidangkan pada musim perayaan, bufet, majlis perkahwinan, majlis hari lahir dan majlis perkumpulan dibuang begitu sahaja disebabkan perancangan yang lemah dan kekurangan kehadiran tetamu,” katanya kepada media, hari ini.

Menurutnya, rakyat Malaysia juga mempunyai tabiat suka memenuhi pinggan mereka dengan makanan dan sering tidak menghabiskannya setelah mengambilnya.
 
“Sikap tamak ini akan menaikkan jumlah makanan yang dibuang. Selain individu, restoran, hotel, penjaja, pusat komersil (yang menghidangkan makanan), peruncit makanan dan pasar antara golongan yang suka membazir makanan.

“Setiap individu perlu memainkan peranan penting agar tidak membazirkan makanan. Ibu bapa mesti memupuk anak mereka dengan nilai menghargai setiap cebisan makanan pada peringkat kanak-kanak lagi," katanya.
 
Mohamed berkata, sekolah boleh memainkan peranan dengan mengajar dan membincangkan isu pembaziran makanan dalam pembelajaran.

Beliau berharap rakyat Malaysia menyemai sikap mencintai makanan dan membenci pembaziran serta menggesa pihak berkuasa menjadikan pembaziran makanan satu jenayah yang boleh dihukum.

“Berdasarkan ramalan yang dikeluarkan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), pada tahun 2020, rakyat Malaysia akan menjana 31,500 metrik tan sisa pepejal setiap hari.

"Ini menjadikan anggaran lima juta metric tan sisa makanan akan dibuang pada tahun 2020.

“Tiba masanya kita memerangi pembaziran makanan kerana ia satu cara paling mudah untuk mencegah sumber semula jadi dari kehabisan dalam pengeluaran makanan,” katanya.