Wednesday, February 27, 2013

Parlimen Bubar, Najib tercari cari 1 Isu ?

Hari ini parlimen masih belum dibubarkan, semua orang tertunggu-tunggu tentangnya. Bagi Najib ia cukup lebih resah, mendesak dan semakin terdesak juga, kini beliau berada dalam keadaan semakin gelabah. Banyak komen, saranan, cadangan, kritikan, cercaan, tohmahan dan sebagainya yang diterima serta dilemparkan kepadanya. Maka bukanlah senang bagi pihak dirinya itu.

Namun begitu, Najib nampak tenang, dan buat-buat tenang tetapi sememangnya ia sedang mencari-cari masa sesuai. Justeru apakah dia 'modal' atau kesilapan besar yang Pakatan Rakyat (PR) akan lakukan. Ini adalah formula ramuan terbaik baginya, dan sejak dulu-dulu pun PM sebelumnya telah menggunakan taktik dan teknik yang sama untuk mula membubarkan parlimen.

Justeru itu, pimpinan PR kini kenalah berhati-hati dalam tuturkata mereka. Menjaga hal ini, adalah sesuatu yang amat payah. Maka satu kesilapan kecil yang terkeluar akan menjeratkan PR pada kali ini. Kini, peranan pimpinan PR adalah cukup berat. Nampaknya pusingan ini adalah baik bagi pakatan pembangkang berbanding pihak kerajaan.

Maka inilah punca kepada kepayahan Najib untuk bubarkan parlimen. Dalam sitausi ini mana-mana pemberita dan pengamal media yang 'dapat memberikan hadiah ini(kesilapan kenyataan pimpinan PR) akan dapat 'laba' yang amat besar daripada Umno.

Mereka (pengamal media) kini, cukup bekerja keras bagi menjayakan Projek Ini. Status projek ini adalah sama penting dan sama kuat, malah lebih kuat lagi nilainya daripada Projek IC itu.Dan banyak timbunan isu yang menjadi liabiliti kerajaan dan Umno.

PM masih mampu tersenyum dengan kerjasama media, terbaru, sorotan Najib membalas kenyataan TGNA bahawa penerima BR1M umpama binatang, tidak diterima orang (masyarakat) sejauh mana. Paparan dan sorotan media arus perdana 'gagal' menyerlahkan kemarahan rakyat.

Malah, mereka terkedu kembali dengan mainan. Ini kerana blogger pembangkang sudah menjawab bagi pihak PR iaitu, jika kerajaan benar-benar ikhlas kenapa dan mengapakah mereka tidak memberi sebelum daripada ini. Dan untuk kemudahan rakyat (jika rakyat diutamakakan) kenapakah duit BR1M itu tidak di 'bank in' kan sahaja. Itu adalah lebih mudah kerana maklumat lengkap semasa penerima menerima BR1M kali pertama sudahpun ada dan tersedia.

Situasi berlaku adalah sebaliknya, penerima BR1M mestilah diambil dimajlis yang diadakan khas dengan wakil-wakil rakyat setempat diarahkan supaya memberinya.




No comments: