Thursday, November 08, 2012

Pekan Panas Bakal Digegarkan PRU13 nanti ?

1 Malaysia dan tahu. Umno terkedu dan terkejut dengan pengumuman Tuan Guru Presiden PAS bahawa beliau sudah siap sedia mencabar Najib di parlimen Pekan dalam PRU13 akan datang jika parti arahkan untuk beliau berbuat demikian. Keputusan itu memberi impak dan gegaran besar dalam citrawarna  landskap politik negara. TPM tentulah tersenyum sempoi dalam hal ini.

Medium Umno yang ampuh, Utusan hari ini cuba memperlekehkan 'cabaran' Tuan Guru itu, dengan memberi pelbagai dimensi ulasan. Walaupun hati kecil mereka cuak. Namun hakikatnya, keputusan itu ditunggu dengan penuh debaran, jentera kerajaan dan Umno pasti kelam kabut dan bertungkuslumus bagi menyiapkan strategi menanti cabaran pihak PM di Pekan. Kubu Umno dan kampung halaman PM sendiri.

Hero Umno yang bangun bela beliau adalah seorang MP Bn yang junior daripada Sabah. Minta Tuan Guru jangan 'tamatkan' karier politik cara terhormat macam tu. Tambah beliau tak manis bertanding kawasan lain, kerana Tuan Guru dia akan kalah di Marang.

Bagi pengundi Pekan dan SPR sendiri mereka dan kita ada sejarahnya. Dan sejarah itu semua orang sudah maklum.  PM pernah kecundang dalam pilihanraya 1999 yang lalu. Al fadil Ust Ramli Mohammad mewakili PAS waktu itu sudah mendebik PM pada kerusi Pekan.

Selepas lemas dengan kejadian itulah barulah persempadan luar biasa parlimen Pekan di struktur  semula sampai merampas kawasan Kuantan. Hal ini SPR sedia maklum dan semua orang peka politik pun tahu. Cuma rakyat teramai sahaja yang disorok maklumat sahaja yang 'yakin' Umno Bn masih kuat dan disokongi rakyat lagi khasnya di Pekan.

Kini maklumat terbaru pengundi Pekan berjumlah 79,000 dengan undi Pos sahaja 7130 undi. Pengundi Melayu tegar 72,873 lebih Cina 2,634 lebih dan India 3,879 selebihnya. Umno Pahang terketar-ketar, SPR bermesyuarat sulit dan merencanakan pelan-pelan strategi kekalkan kemenangan. Undi pos yang dijangka memihak daripada kem ke PM 1Malaysia belum tentu menjamin. Kita ada sandaran ALlah bersama kita, ikhtiar dan usaha sahaja 

Utusan mengambil masa yang lama, baru memberi ulasan, pimpinan Umno yang besar dan kanan terkedu senyap membisu. Kini, serangan oleh seorang MP


Sekadar gimik politik Hadi?



Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik perhatian ramai apabila membuat kenyataan bersedia bertanding di kawasan Parlimen Pekan menentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Sememangnya mana-mana juga individu selagi mereka cukup syarat dan mematuhi undang-undang dan peraturan pilihan raya mereka boleh bertanding.

Bagaimanapun apabila Abdul Hadi menyatakan kesediaan bertanding di Pekan dan disokong oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, ia boleh dianggap agak aneh.

Ia memandangkan sejarah politik Abdul Hadi sejak beliau bertanding dalam pilihan raya umum mulai 1978, beliau tidak pernah bertarung luar dari kawasan Parlimen Marang dan Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang.
Sama ada kalah atau menang di mana-mana juga kerusi itu, Abdul Hadi setia bertanding di kawasan berkenaan termasuklah berupaya menjadi Menteri Besar Terengganu selama sepenggal.

Justeru apabila Abdul Hadi bercakap soal hendak bertanding di luar kawasan tersebut, sudah pasti ia menimbulkan persoalan sama ada hasrat itu benar-benar serius atau satu lagi gimik politik menjelang pilihan raya.

Kita jangan lupa bahawa awal tahun ini Presiden Pas itu pernah menyatakan hasrat untuk tidak bertanding, kalau pun Pas mahu beliau bertanding juga, beliau mahu bertanding satu kerusi sahaja.
Alasan Abdul Hadi ketika itu ialah, "Sudah lebih 30 tahun saya bergelar Ahli Dewan Undangan Negeri iaitu bermula 1982 dan sudah berbelas tahun sebagai Ahli Parlimen."

Kini Abdul Hadi menyatakan pula hasrat untuk bertanding di Pekan, mungkin apakah ini maksud beliau hendak bertanding satu kerusi sahaja?

Bagaimanapun apa yang dinyatakan oleh Abdul Hadi bukanlah muktamad kerana beliau menyerahkan kepada parti untuk membuat keputusan.

Kita tidak perlu terkejut kalau selepas ini hasrat Abdul Hadi untuk bertanding di Parlimen Pekan tidak kesampaian kerana alasan yang akan diberikan ialah Pas tidak benarkan.

Apa pun sebagai seorang ahli politik berpengalaman Abdul Hadi sudah pasti memahami sejauh manakah kemampuan beliau untuk mencabar Perdana Menteri di Pekan.

Oleh itu, Abdul Hadi tidak perlu terkilan jika ada yang akan mentafsirkan kenyataan beliau hanya satu gimik politik atau lebih hebat lagi dilihat bagi mengalihkan isu yang melumuri Pas dan pakatan pembangkang.
Namun begitu adalah menjadi hak Abdul Hadi untuk bertanding di mana sahaja beliau inginkan tetapi dalam masa yang sama biarlah pertimbangan dilakukan berasaskan demi berbakti untuk rakyat.
Ini memandangkan pilihan raya bukanlah medan untuk menguji kekuatan sesiapa apatah lagi sekadar 'kacau daun'. Malahan ia bukanlah gelanggang untuk meletakkan seseorang kembali menjadi wakil rakyat seperti dilakukan oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Masih ingatkah lagi kita bagaimana pada tahun 2008 atau lebih tepatnya 31 Julai tahun berkenaan Wan Azizah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi memberi laluan kepada suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding.

Walaupun kesediaan Abdul Hadi untuk bertanding di Parlimen Pekan tidak melibatkan senario seperti mana yang dilakukan oleh Wan Azizah namun ia tetap melibatkan soal amanah daripada rakyat.
Pilihan raya adalah medan untuk rakyat menyerahkan mandat mereka kepada mana-mana ahli politik bagi berbakti kepada mereka.

Tetapi kalau seseorang bertanding sekadar untuk 'kacau daun' atau untuk menguji kekuatan adalah lebih baik langkah itu tidak dilakukan.

Dalam isu Abdul Hadi ini adalah lebih baik jika beliau berhenti daripada dilihat mahu melakukan gimik politik. Beliau sepatutnya menumpukan perhatian bagaimana untuk mengembalikan Pas kepada landasan perjuangan asal serta membersihkan imej Pas yang dikatakan semakin tercalar sejak bersahabat dengan PKR dan DAP.
Lagi pun Abdul Hadi sendiri pun sudah menyatakan bahawa jika beliau tidak bertanding mana-mana kerusi, ia akan membolehkan beliau bergerak bagi memantapkan parti.

Langkah ini adalah lebih baik kerana keghairahan Pas memburu kuasa bersama PKR dan DAP telah menyebabkan berlakunya kekeliruan di kalangan penyokong-penyokong parti itu terhadap arah tuju perjuangan parti tersebut.

Tambahan pula, kalau Abdul Hadi tidak bertanding Pas mempunyai ramai calon lain bagi menggantikan beliau dan perkara ini sudah diakui oleh Abdul Hadi.

Apa pun hakikat sebenarnya, dalam Pas tidak akan ada sesiapa pun yang akan berani untuk meminta Abdul Hadi tidak bertanding. Keadaan ini samalah seperti mana kedudukan Nik Abdul Aziz.

Walaupun pemimpin, ahli dan penyokong Pas memahami keterbatasan usia yang ada kepada kedua-dua pemimpin itu, namun mereka tidak akan bercakap soal persaraan kedua-dua insan berkenaan.

Penulis percaya dalam muktamar tahunan Pas yang akan berlangsung mulai 14 November ini di Kota Bahru, tiada perwakilan yang akan membangkitkan soal berkenaan apatah lagi menyentuh tentang tindakan Abdul Hadi yang dilihat sebagai satu gimik politik.

Sebaliknya mereka akan terus memberikan sokongan padu kepada Abdul Hadi untuk terus memimpin Pas dan bertanding dalam pilihan raya, biar pun Abdul Hadi dilihat semakin kehilangan taring bukan sahaja dalam berhadapan dengan PKR dan DAP tetapi juga tekanan dalam parti sendiri.

Apa pun tindakan Abdul Hadi bercakap soal bertanding di Parlimen Pekan tidak akan mampu menutupi isu yang melanda Pas.

Soal untuk bertanding atau tidak sepatutnya diperkatakan apabila senarai calon hendak dibincangkan, bukannya ketika pelbagai pihak sedang memperkatakan kedudukan Pas yang tidak ubah seperti pak turut dalam pakatan pembangkang.

Abdul Hadi mungkin 'sakit kepala' memikirkan bagaimana hendak menangani isu itu tetapi inilah yang berlaku kepada Pas sekarang di bawah kepimpinan beliau.

Kalaulah kerjasama dengan PKR dan DAP pun, Abdul Hadi dilihat gagal mengendalikannya, apa yang boleh beliau janjikan kepada rakyat di Parlimen Pekan yang kini aman makmur di bawah kepimpinan Perdana Menteri sebagai Ahli Parlimen kawasan itu?

Bagaimanapun seorang pemimpin muda Pas yang dihubungi bagi bertanya pandangan beliau berhubung kenyataan Abdul Hadi hanya ketawa kecil sambil menganggap, "itu kenyataan politik''.

" Buat apa Abdul Hadi hendak tanding di kawasan yang boleh dianggap sudah tentu kalah, kecualilah beliau mahu menjadikan ia alasan untuk tidak menjadi wakil rakyat lagi.

"Abdul Hadi mungkin berhasrat untuk tumpu perhatian kepada perkukuhkan parti, kalau beliau masih wakil rakyat seperti sekarang apatah lagi di dua kawasan tentulah pergerakan beliau terbatas.

"Jadi tak payahlah ambil serius sangat kenyataan Abdul Hadi itu, lagi pun pengaruh beliau kat negeri lain tidaklah sehebat mana berbanding di Terengganu," kata pemimpin muda tersebut.

Kesimpulan, sama-samalah kita menanti apa komen perwakilan Pas dalam muktamar nanti terhadap kenyataan Abdul Hadi kerana apa yang pasti sudah ramai yang tersenyum termasuk dalam Pas sejak beliau menyatakan kesediaan bertanding di Parlimen Pekan itu.

No comments: