Wednesday, October 31, 2012

AES: Boleh fahamlah agaknya ?

Apa lagi yang mahu dikatakan. Bila mana Ketua Pemuda Umno Malaysia KJ BERSUARA. Beliau sendiri 'tidak bersetuju dengan apa yang kerajaan mahu laksanakan. Soalnya pemasangan AES - sisitem penguatkuasa automatik kesalahan trafik bagi pengguna jalanraya di Malaysia.

Walaupun bantahan tersebut lewat, namun asas-asas kebenaran bahawa ia membebankan rakyat khasnya boleh diterima.

Pemasangan AES bukanlah satu-satu cara sahaja bagi memerangi lambakan kes rasuah kalangan penguatkuasa sebagaimana alasan menteri dan UBN. Dan ia juga bukanlah juga satu-satu cara terbaik menangani kes-kes kurangkan kadar kemalangan. Faktor-faktor lain juga perlu diambil kira.

Sebagai contoh dalam kes kenderaan berat. Rata-rata lori kargo, kontena gunakan tayar celup, semuanya untuk jimatkan kos semata-mata . Begitu juga dengan lain-lainnya. 

Jadi, kalau kita kisahkan macam cerita Bangau O Bangau, ketahuilah siapalah sebenra yang memuncakan punca permasalahan berkenaan.

Oleh itu, ngape rakyat masih lagi dungu dan tunggu, inilah masa untuk buat perubahan sebenar. Beri peluang, jika pihak yang kita suruh buat perubahan itu GAGAL , kita tukar dan kekalkan dengan HAK yang sedia ada.

Boleh faham lah agaknya...







Pemuda Umno Gesa Kerajaan Tangguh AES - Khairy
KUALA LUMPUR: Pemuda Umno menggesa kerajaan menangguhkan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) ekoran pelbagai rungutan mengenai sistem tersebut.
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata pihaknya mengenal past banyak kelemahan terhadap sistem berkenaan walaupun ianya bertujuan mengurangkan kadar kemalangan maut.
“Bukan tak setuju. Mungkin pada dasarnya ia satu cadangan yang baik tapi kami sebulat suara tuntut kerajaan tangguhkan AES dan kaji semula pelaksanaan tersebut,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Pemuda di sini pada Selasa.
Menurut Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau, kajian semula itu perlu meliputi beberapa aspek termasuk lokasi pemasangan kamera, penetapan kadar had laju praktikal serta pendedahan kepada umum mengenai sistem berkenaan.
“Bagaimanapun penangguhan ini tak bermakna menghalalkan pengguna jalan raya melanggar undang-undang sedia ada tapi AES ni terlalu banyak masalah.
“Harap jemaah menteri yang akan bermesyuarat pada minggu ini dapat membincangkan mengenai isu ini dan keluarkan satu keputusan,” katanya.
AES adalah sistem kamera automatik berteknologi tinggi yang dipasang di lokasi ‘hitam’ bertujuan meningkatkan kecekapan sistem penguatkuasaan selain mampu mengurangkan kemalangan maut.
Ia merakam pesalah trafik yang melanggar dua kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju dan melanggar lampu merah.

No comments: