Wednesday, August 22, 2012

Daulah Islam terbukti sudah wujud lama dah

Hampir 50 tahun barulah fahaman bahawa agama Islam suku dan politik suku baru dapat dileraikan. Sebelum dan selepas pasca merdeka fahaman ini teguh kukuh ditanggapi dipegangi oleh masyarakat Melayu di negara ini khasnya. Namun kini penjernihan semula kembali berlaku, pertama adalah datang daripada usaha tidak jemu jemu oleh  segelintar usaha berterusan para ulama akhirat yg tidak berhenti-henti memberikan kefahaman. Walaupun ada juga ulama dunia (usuk) yg tetap terus mempertahankannya. Kedua, generasi sasaran tegar yg masih setia penyokong dan masih beramal dengan fahaman politik dan agama tidak bercampur sudahpun sudah pupus di dunia ini. Kini yg ada adalah generasi kontemporori yg lebih modatare

Sudah lama kita menunggu dan menanti fahaman mudah atau analogi mudah bagi memahamkan orang Melayu Islam tentang agama suku dan politik suku dinyahkan. Pemahaman bahawa agama Islam yg suci tidak boleh dicemarkan dengan politik kontemperori. Kepercayaan khurafat lama Umno tertanam terhadap orang Melayu.

Ketiganya, dengan pendidikan baru, islam dikembalikan dan diyakini wajib didaulatkan kerana banyak kerajaan-kerajaan isme di dunia seperti sosialis dan komunisime yg kini jatuh merundum dan lenyap atas mukabumi ini. Hilangnnya kerajaan itu bersama matinya tokoh-tokoh negarawan negara-negara penegak isme berkenaan menjadikan isme kemabli vacum. Kini hanya tinggal kerajaan demokrasi dengan ambil pedekatan isme pragmatisme sahaja nampaknya.

Apabila bab kuasa berkerajaan golongan yg ada agama atau berfahaman agama tidak boleh diberikan ruang dan peluang. Kerana sistem daulah Islam sudahpun bertapak lama di dunia ini dan keamanan dunia dapat dinikmati


Muhammad Yusri Amin,20 Ogs 2012
KOTA  BHARU: Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata terdapat anggota masyarakat terpesona dengan ‘permainan’ Barat menyebabkan terpengaruh dengan dakwaan ‘agama lain, politik lain’.

Bahkan Islam dianggap mampu mengawal manusia dalam aspek ibadat dan urusan keluarga saja sedangkan Kerajaan Islam lebih mustahak ditegakkan di muka dunia.

“Dunia ini bukan Arab yang buat, bukan Melayu yang buat, tetapi diciptakan Allah swt.

“Namun oleh kerana kita lena dengan ‘permainan' Inggeris, Peranchis, Itali dan sebagainya, maka ada rakyat biasa atau golongan terpelajar, bahkan di kalangan tuk guru sendiri terasa bahawa dakwaan ‘agama suku, politik suku’ itu betul,” katanya.

Malahan menganggap agama hanya untuk  menjaga manusia dalam aspek ibadat dan urusan kekeluargaan saja.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata demikian semasa menyampaikan khutbah Hari Raya Aidilfitri di Masjid Pulau Melaka dekat sini, semalam.

“Sesungguhnya dalam perkara ‘urusan agama’ dan ‘politik’ mestilah selari.

'“Itulah perbezaan di antara hidup 'beragama’ dengan hidup 'berdemokrasi’ yang tidak disebut Eropah,” katanya.

Beliau berkata, kalau komunis ada kerajaan, demokrasi ada kerajaan, maka kenapa ‘Islam’ tidak boleh ada kerajaan, selaras dengan bumi dan manusia serta segala benda di dunia ini dijadikan Allah.

Justeru, kata Nik Aziz, Kerajaan Islam lebih mustahak didirikan di muka dunia ini.

No comments: