Saturday, June 30, 2012

Utusan mengiakan perjuangan islam Umno mantap

Penulis prolifik Utusan teruja mahu menampak daripada kacamata beliau bahawa Umno adalah sudah pun lebih islam sebelumnya adanya PAS (parti berakarkan perjuangan Islam).


Beliau enggan menerima dan akur dengan apa yang PAS perjuangkan. Baginya PAS tidaklah perlu berjuang Islam lagi kerana Islamnya Umno telah melaksanakan kesemua program dan ajaran Islam yang sebenarnya.


Ianya tidak mahu mengakui bahawa Islam umno itu cacat dan masih belum sempurna. Dan pembawaan Umno jauh sama sekali mengajar islam bagi diteladani oleh orang bukan islam. bagi beliau cukuplah pengenalan islam sebegini kepada orang islam sendiri dan bukan islam tiada hak ke atasnya secara bersama sebagai rakyat.


Lebih membanggakan penulis kerana bediri di sekeliling PM Najib para ulama-ulama yang memimpin kepimpinan beliau yang langsung tiada cacat cela. Dan paling memalukan juga selain ulama dalam parti Umno sendiri yang menyokongnya dengan membuta tuli. Bertambah yakin Umno dengan persengkokolan majlis fatwa yang bersifat rubber stamp dengan tindakan beliau.


Majlis fatwa sendiri tidak akan masuk campurtangan atau menegur langsung tentang apa yang najib mahu tranformasikan. semuanya ikut mu belaka.


Ketidakupaayaan dan kehilangupaya Majlis fatwa yang dibarisi 14 mufti gagal memperkasakan islam Umno. Serangan bahawa majlis dan ulama umno sekadar terompak kayu ada benar dengan sikap mereka sedemikian rupa.






Najib Tun Razak memegang buku yang ditulisnya bertajuk Agenda Islam Dalam Tranformasi Negara dan buku tulisan Dr. Mashitah Ibrahim yang bertajuk Moderat Antidot Barisan Nasional Menentang Politik Menghalalkan Cara selepas melancarkan Majlis Sekretariat Ulama-Umara (UMUM) di Pusat Dagangan Dunia Putra, baru-baru ini.

SALAH satu modal pembangkang terutamanya Pas bagi meraih sokongan politik umat Islam di negara ini ialah 'menjaja' ke seluruh negara kononnya kerajaan Barisan Nasional (BN) yang UMNO menjadi tonggaknya menolak Islam.

Malahan ada mereka menuduh UMNO anti Islam, biar pun sejarah politik negara telah membuktikan sebaliknya.
Bagi Pas, apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan dalam soal Islam sentiasa sahaja dipandang serong dan akan diputar belitkan termasuklah pelbagai usaha yang dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malahan ada pemimpin mereka tergamak mendakwa "Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa UMNO. Islam ini tidak boleh bawa ke akhirat, tidak boleh bawa ke syurga, dia boleh bawa dekat pintu kubur..."

Begitulah angkuhnya pandangan pemimpin Pas tertentu seolah-olah ingin menunjukkan hanya mereka sahaja layak memperjuangkan Islam, biar pun kini parti itu sudah pun mengorbankan perjuangan negara Islamnya.
Tetapi semua orang tahu bagaimana perjuangan parti itu dalam soal Islam hanyalah retorik semata-mata dan lebih banyak bersandarkan kepada slogan daripada pelaksanaan.

Namun begitu kita tidak perlu menghabiskan masa untuk berbalas hujah dengan Pas, ini kerana sama ada usaha memartabatkan Islam di negara ini oleh Najib dan kerajaan dilakukan secara ikhlas atau tidak, umat Islam boleh mendapatkan jawapannya dalam buku bertajuk Agenda Islam Dalam Transformasi Negara.

Buku tersebut yang dilancarkan oleh Perdana Menteri pada Isnin lalu akan memberi pemahaman kepada keikhlasan Najib dalam meningkatkan martabat Islam di negara ini.

Dalam halaman setebal 233 muka surat itu, ia memaparkan himpunan ucapan dan perutusan Najib dalam pelbagai majlis sepanjang tiga tahun lalu.

Ia dihasilkan oleh Sekretariat Ulama-Umara (UMUM) dan Yayasan 1Ummah yang berada di bawah kepimpinan Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Jailani Ngah.

Ketika mengulas buku berkenaan, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata, buku tersebut jelas menunjukkan betapa agenda Islam yang diperjuangkan turut memayungi rahmatnya terutama kepada institusi masjid dan surau, ulama dan umara, malah merangkumi sama di dalam bidang perundangan, syariah, sosial, ekonomi serta golongan belia.


''Buku ini juga menjadi bukti nyata betapa pihak kerajaan sama sekali tidak pernah meminggirkan agenda Islam dalam membangunkan negara. Ini juga menjadi jawapan kepada pihak pembangkang yang menuduh bahawa kerajaan yang ada pada hari ini bersikap anti-Islam,'' kata Harussani.


Seperti biasa sudah pasti puak-puak yang menyokong Pas tidak akan menerima hujah Harussani biarpun beliau mengakui sebagai mufti, beliau melihat dan merasai sendiri penerapan agama Islam di dalam sistem pentadbiran negara.
Apa pun hujah sedemikian perlu dijadikan pegangan kepada umat Islam di negara ini untuk memahami bahawa apa yang dilakukan oleh kerajaan dalam soal memartabatkan Islam bukanlah satu retorik atau berdasarkan slogan semata-mata.

Sebab itulah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, membaca buku Agenda Islam Dalam transformasi Negara, kita perlu sedar, agenda Islam yang diperkatakan bukanlah hanya susunan kata-kata retorik seorang pemimpin dan ungkapan kontang seorang politikus.

''Malah semua yang tertinta di sini ialah himpunan agenda yang telah diterjemahkan secara nyata dan menyentuh secara langsung denyut nadi dan hidup rakyat oleh seorang pemimpin yang benar-benar ikhlas memperjuangkan agama,'' kata beliau.

Bagi Jailani pula, buku ini merupakan satu fikrah murni Najib dalam membumikan agenda Islam yang terasnya disumberkan daripada Fasal 1 Perkara Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan: "Islam adalah agama Persekutuan".

''Segala agenda yang tersirat dan tersurat dalam setiap ucapan dan perutusan beliau ini menjadi salah satu pemangkin kejayaan Program-program Transformasi Negara,'' katanya.
Oleh itu adalah wajar, jika mana-mana pihak yang masih mahu mempertikai atau mempersoalkan keikhlasan Najib dalam memartabatkan agama dan institusi Islam di negara ini, cubalah mendalami buku 

Agenda Islam Dalam transformasi Negara ini.

Jika mereka membaca dengan ikhlas dan niat kerana Allah SWT bagi mencari kebenaran tanpa dilumuri oleh sebarang fahaman politik yang sempit mereka pasti akan memahami betapa ikhlasnya Najib dan kerajaan dalam memastikan Islam terus berdaulat di bumi Malaysia ini.

Apatah lagi sebagai ulama yang dihormati, Harussani sendiri mengakui bahawa banyak usaha dilakukan oleh kerajaan dalam menjulang agama Islam.

Malahan Harussani juga dalam nada sebak pada majlis pelancaran buku berkenaan berterima kasih kepada Najib kerana banyak membantu mengangkat kedudukan para ulama.
Justeru tidak perlulah ada lagi umat Islam yang meragui keikhlasan kerajaan dalam soal berkenaan.
Janganlah terpedaya dengan golongan yang mengaku diri mereka ulama tetapi begitu mudah memandang serong kepada perjuangan Islam yang dilakukan oleh kerajaan dan pentadbiran Najib.
Sikap prejudis, buruk sangka dan sentiasa sahaja merasakan hanya puak tertentu sahaja yang memperjuangkan Islam tidak akan menguntungkan umat Islam di negara ini.
Sebaliknya ia hanya akan mencetuskan perpecahan sesama Islam yang akhirnya akan merugikan mereka sendiri.

Adalah lebih baik jika, kita menyucikan hati dan membersihkan minda kita untuk bersama-sama memartabatkan Islam tanpa dipesongkan dengan sebarang fahaman politik yang pastinya akan membantutkan usaha mengembangkan syiar Islam di negara ini.
Ingatlah peringatan Allah SWT melalui firman-Nya dalam surah Asy-Syura ayat 13 yang bermaksud:
"Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama, apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya…".
Semoga apa yang dipaparkan dalam buku 'Agenda Islam Dalam Transformasi Negara'' akan membolehkan kita menjernihkan pemikiran sesetengah pihak untuk memahami siapa sebenarnya ikhlas memartabatkan Islam dan siapa pula yang menjadi Islam sebagai modal meraih sokongan politik.

No comments: