Thursday, May 17, 2012

Antara negeri yang unik dalam malaysia adalah negeri Kelantan. Pertama Kelantan adalah negeri termiskin di Malaysia. Kelantan juga mempunyai tidak PERNAH mempunyai air bersih di malaysia. Newgeri kelantan adalah negeri yang terbanyak pondok pengajian Islam di Malaysia.

Selain itu juga Kelantan adalah negeri unik yang memiliki satu-satu sebatang sungai yang mempunayi golok. Kelantan juga adalah satu-satu negeri yang unik kerana diperintah oleh seorang ulama . Kelantan juga berada bawah PAS paling lama kini memasuki 20 tahun.

Pendekata Kelantan adalah unik.





Kelantan mahu cipta rekod main dam tanpa henti


BELIA Kelantan akan cuba mencatat rekod baharu bermain dam aji 24 jam tanpa henti di Putrajaya pada 25 Mei ini. - Gambar hiasan


KOTA BHARU - Jabatan Belia dan Sukan Negeri Kelantan bakal mencipta rekod bermain dam aji tanpa henti selama 24 jam pada hari kemuncak Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya, 25 Mei ini.
Pengarahnya, Md. Sulji Zakaria (gambar kecil) berkata, percubaan mencipta rekod dalam Malaysia Book of Records itu merupakan antara acara menarik yang akan dilangsungkan di pavilion negeri Kelantan pada sambutan itu.
Menurutnya, rekod itu akan direalisasikan oleh salah sebuah persatuan belia dari negeri itu yang turut bertujuan mempromosikan permainan tradisional tersebut yang terkenal di negeri Cik Siti Wan Kembang.
"Rekod tersebut akan diusahakan oleh 15 orang ahli Persatuan Gagasan Belia Kemuning dari Machang yang akan bermain dam aji secara bergilir-gilir tanpa henti selama 24 jam. Orang ramai yang berminat untuk bermain dialu-alukan.
"Permainan dam aji sebenarnya akan kita adakan sepanjang sambutan iaitu dari 23 hingga 27 Mei sebagai salah satu aktiviti interaktif, namun usaha untuk mencipta rekod akan dibuat pada 25 Mei yang mungkin membawa hingga 26 Mei," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini.

No comments: