Thursday, February 16, 2012

Intelektual Kemelayuan tercabar atau dicabar ?

Membaca akhbar Utusan Malaysia hari-hari adalah amat menjengkelkan. Berita dan pemberitaan mirip dan cenderung dgn provoktif.Berita yang menampakkan kerajaan yang ada terus teguh mampu berkhidmat dan berbakti lagi kepada rakyat.

Kisah paparan pembongkaran sikap tindakan pemimpin-pemimpin kerajaan yang bobrok terus dilindungi. Contoh terkini adalah isu RM250 juta kes NFC. satu aksi atau tindakan langsung tidaak nampak. Walhal wang dan isu itu adalah isu rakyat yang amat mengerunkan serta cukup memalukan negara imej di luar.

Satu masa dulu sibuk sangat pemimpin-pemimpin yang ada berkokok soal imej negara di mata dunia.


Rata-rata pembaca Utusan adalah pengundi Melayu tegar yang terus mengukut dan kekal bersama mu Umno.

Kepincangan yang digelapkan menjadi halal di mata rakyat. Dengan hadiah RM100 serta RM500 nampak rakyat 'terpukau' dan leka dengan mainan dan permainan Najib mah ini.

Paling menyedihkan dalam negara berada dalam kemelut kemut kuasa. Masa ini juga atau masa yang sama masih ada manusia membawa nada-nada perjuangan yang mahu hidup dan membawa pegagang kuasa ketiga dengan punca-punca kuasa Melayu Islam Royal. semua nya mencelarukan pemikiran rakyat khas pengundi Melayu.



Perpecahan politik melampaui batas

KUALA LUMPUR 17 Feb. - Perpecahan politik dalam kalangan umat Islam tempatan kini melampaui batas yang digariskan Islam serta nilai budaya kemasyarakatan sehingga merugikan golongan itu sendiri.

Timbalan Dekan, Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid (gambar) berkata, perpecahan itu amat berbahaya kerana mampu menenggelamkan pendapat serta teguran yang ingin disampaikan oleh golongan ilmuwan Islam.

Katanya, perkara itu amat menyedihkan kerana ia membantutkan percambahan idea dalam kalangan cendekiawan sehingga membuatkan ada kalangan mereka enggan menyatakan pandangan secara terbuka.

"Saya ada berkongsi kajian saya dengan pembaca internet mengenai keupayaan Kelantan mengeksport 5,000 lembu ke Singapura setiap tahun bermula sekitar 1911.

"Tidak semena-mena, ada komen menulis lembu itu duduk di kondominium di Singapura dan ia mengundang komen negatif daripada pihak lain sehingga saya tidak lagi mahu kongsi (dapatan kajian)," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu menjadi ahli panel sesi pertama Himpunan Ulama, Cendekiawan Islam dan Penulis Maya Kebangsaan 2012 bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini malam ini.

Perbincangan itu turut menampilkan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Pengerusi Jawatakuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (iLMU), Fathul Bari Mat Jahaya.
Mahmood menambah, setiap ahli politik Islam digalakkan mempunyai cita-cita menjadi pemimpin tertinggi negara asalkan ia dicapai menerusi cara yang sentiasa berlandaskan ajaran agama.

Paling penting, kata beliau, pemimpin itu harus sentiasa menjaga kedaulatan agama Islam dalam mencapai cita-cita tersebut.
"Jangan kita ingat kita boleh mengubah sesetengah perkara dalam mengejar cita-cita kita dan akan memperbetulkan semula bila berkuasa nanti. Jam itu nanti tidak boleh dipusing semula," tegasnya.

No comments: