Friday, December 30, 2011

Ibrahim Cik Kembali ke Rahmatullah hari ini

TEMERLOH: Tokoh pejuangan kiri En Ibrahim Cik telah kembali ke rahmatullah hari ini. Beliau telah menghembus nafas terakhir di rumah anaknya di Taman Setia Jasa dekat sini.

Dimaklumkan jenazah beliau akan di sembahyang dan dikebumikan di tanah perkuburan berdekatan Sg Gau pada jam 11 pagi ini.

Pemergian beliau, hendaklah dilihat sebagai tokoh pejuangan kiri sezaman dengan allahyarham Pak Sako atau Ishak Hj Muhammad.

Semasa hidup beliau seringkali membuat syarahan Program pengkisahan di UKM dan sering diundang oleh Prof Nik Anuar Nik Mahmud.

Penulis sendiri berkesempatan bersua muka dengan beliau lebih 10 tahun yang lalu di UKM dan bukan di Temerloh.





Ibrahim Chik merupakan seorang nasionalis, bekas pemimpin Angkatan Pemuda Insaf seangkatan dengan Shamsiah Fakeh yang memimpin Angkatan Wanita Sedar 1946. Beliau berasal dari Lubuk KawahTemerlohPahang telah mengangkat senjata melawan Pentadbiran Tentera British (BMA). Beliau dan rakan sekolahan dari sekolah pondok menanam semangat pejuang Pahang seperti Tok BahamanTok Gajah, dan Mat Kilau. British menekan pertubuhan yang berjuang mendapatkan kemerdekaan seperti Kesatuan Melayu Malaya (KMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS). UMNO yang ditubuhkan pada 1946 masih baru, dipenuhi dengan golongan elit dan bangsawan seperti Dato OnnTunku Abdul Rahman, dan Tun Abdul RazakParti Komunis Malaya (PKM) dan Malayan People's Anti Japanese Army (MPAJA) yang diberi pengiktirafan di London juga diharamkan oleh British.
Akhirnya beliau menyertai Rejimen ke-10 yang menjadi sayap PKM seperti Abdullah C. D.Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh, dan lain-lain sebagai wadah perjuangan. Beliau mengetuai bahagian perang saraf dan propaganda PKM bagi menarik orang Melayu menyertai perjuangan mereka. Slogan beliau ialah ‘Merdeka dengan darah! .

[sunting]Kritikan

Beberapa pihak tidak senang dengan cubaan meletakkan Ibrahim Chik sebaris dengan Tok BahamanTok Gajah, dan Mat Kilau yang berjuang menuntut kemerdekaan. Artikel bertajuk UKM Harus Berwaspada Usaha Iktiraf Pejuang Komunis oleh Putera Malaysia pada 24 November 2004 disiarkan dalam surat khabar Utusan MalaysiaKementerian Dalam Negeri tidak pernah mengharamkan buku ini. Tetapi pengurusan tertinggi UKM bertindak menyimpan buku-buku ini di dalam stor UKM sahaja.
Ramai berpendapat anggota-anggota PKM ini adalah petualang, bukan pejuang kemerdekaan Tanah Melayu.


No comments: