Saturday, November 05, 2011

Ibadat Haji PM dipolitikkan : Itulah bahasa rakyat


Bahasa Rakyat itulah yaang cuba diterjemahkan berkenaan SOP Najib razak dan Presiden Iran Ahmedenijad kini menunaikan fardu haji ke Meca.

Menunaikan rukun kelima ini mahu membersihkan hati menyucikan diri dan mendapat haji mabrur. Kita (hujjaj) seperti bayi baru lahir ibaratnya suci dosanya.

Inilah bahasa sindirannya bukan bahasa irihati seperti yang banyak blog Umno serang tentang penyiaran foto-foto PM kita dengan manusia yang lain.

Hanya orang yang kasih kepada saudaranya (sesama) Islam selalu mengeur walaupun pahit, bukannya membiarkan saudara kita itu hanyut dalam realiti hidup yang bersifat semnetara ini. Maka di dunialah yang fana ini kita tegur, tidak guna di akhirat nanti.

Para pengampu Pm perlu fahami antara bahasa mengampu dengan bahasa rakyat. Maknanya jika kita berkedudukan janganlah memperalatkan sepenuhnya kedudukan itu secara yang luar biasa.

Sebelum-sebelum ini sudah ada beberapa orang pemimpin Umno yang menjadi PM. Rakyat tidaklah iri hati terhadap beliau secara keterlaluan, termasuklah bapa PM yang ada sekarang. jadi kenapa sampai kepada anaknya menjadi PM pun orang semua suka atas legasi bapanya juga, tetapi kini ia tidak disukai rakyat teramai ? Itu persoalannya

Maknanya kini, rakyat terbanyak reti bahasa dan bahasa rakyat yang cuba disampaikan ini diharapkan akan dimengertikan olehnya atau oleh sistem penyampian maklumatanya ..tetapi melalui tindakan, perlakuan dan reaksi nampaknya tiada tanda-tanda perubahan langsung. Malah rakyat dituduh , dikatakan iri hati terhadapnya. Maka bahasa rakyat yang cuba rakyat sampaikan gagal dimengertikan olehnya, malah tindakan beliau semakin menjadi jadi.

Maka fahamlah kita kemenjadian beliau itu, kerana bahasa rakyat ini tidak sampai kepadanya atau gagal disampaikan ataupun dihalangi atau terhalang kerana para penasihat yang mansihatinya, atau kerana pegampu yang mengampunya ataupun sisitem peyampaian maklumat itu hang dan gagal menginfo melindungi maklumat kepadanya daripada bahasa rakyat nya.

Maka risikonya beliau bakal kecundang..maka gilalah para pengampu sekelilinginya mempertahankan kuasa dan kekuasaan, kerana kenikmatan orang sekeliling lebih selesa daripada dirinya ..


No comments: