Friday, September 16, 2011

Mansuh ISA vs Kekal Harga Petrol: Kehidupan Rakyat Tetap Sama


Rentatan pemansuhan terus ISA dengan satu kali pengumuman sahaja oleh PM kelamrin. Maka implikasi cukup besar kepada rakyat. Mana-mana mangsa kezaliman akta rimba ini menahan tanpa bicara itu amat terasa perit oleh mereka dan keluarga mereka yang terkena dan dilibatkan dengannya.

Justeru, kerajaan kenalah memberi pampasan terhadap tindakan mereka sebelum ini. Ini adalah sebagai keakuran permohonan maaf. Mana-mana Menteri Dalam Negeri yang terlibat mengendalikan akta ini sebelum pemansuhan kenalah memohon maaf kepada ahli keluarga mereka yang terlibat dan dilibatkan khasnya dan amnya kepada rakyat Malaysia.

Jika kerajaan enggan akur dan tunduk maka satu tindakan undang-undang saman patut dijalankan oleh mereka yang terlibat sehinggalah hari kelmarin.

Mentadbir dan menguruskan negara, bukanlah satu kerja main-main. Mereka yang diberikan amanah kena bertanggungjawab dengan tindakan mereka. Ini adalah penilaian dan keadilan dunia. Proses ini wajar diselesaikan bagi menyelesaikan hutang mereka ke atas di dunia Barat sendiri ICC diwujudkan bagi memberi keadilan kepada mangsa kekejaman perang, pencerobohan perang, jenayah kemanusiaan, jenayah penderaan dan sebagainya.


Pengumuman tergesa-gesa kerajaan ataupun hadiah pembentukan Malaysia, mempunyai motif tertentu. Kedudukan kekuasaan Umno Bn semakin cemas, justeru oleh kerana mahu 'membeli' hati rakyat ISA dimansuhkan. Tetapi rakyat tetap susah tidak ke mana-mana dari segi status hidup dan kehidupan mereka.

Pemansuhan ISA bukanlah penyelesian sebenar. Kenapa hadiah Hari Malaysia tidak diumumkan penurun harga beras, gula dan minyak petrol ?


No comments: