Sunday, June 05, 2011

Oh Malaysia: Malaysia dan Subsidi

Gebang kata orang Utara. Umno memang kaki pembohong. Hari ini, buat lawak lagi maknanya Malaysia adalah negara pemsubsidi terbesar di dunia. Itulah Malaysia, semua besar jika Umno memerintah.

Rakyat juga kena fikir, Malaysia juga adalah antara YANG BANYAK CUKAI. Malaysia adalah antara negara terbesar PENINDAS rakyat.





Subsidi Malaysia antara terbesar dunia


TUANKU MIZAN (kiri) dan Tuanku Nur Zahirah (kanan) diiringi Najib (belakang, kanan) tiba pada Istiadat Mengarak Panji-Panji Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tindakan kerajaan merasionalisasi subsidi bukanlah langkah menghapuskan subsidi tetapi memastikan subsidi diberikan kepada kumpulan sasar dan sektor yang benar-benar layak lagi memerlukan.

Perdana Menteri berkata, subsidi di Malaysia adalah antara terbesar di dunia meliputi keperluan seharian rakyat seperti gula dan beras. Ini tidak termasuk subsidi tidak langsung meliputi perkhidmatan kesihatan dan pelajaran.

"Dalam mengurus negara, kebajikan dan kesejahteraan rakyat adalah matlamat tertinggi," katanya dalam ucapannya pada majlis menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan penganugerahan darjah dan pingat kebesaran sempena Hari Keputeraan baginda di Istana Negara semalam.

Najib berkata, suatu keputusan yang tampak popular tidak semestinya menjadi satu tindakan terbaik untuk tempoh yang lebih lama. Untuk itu, dalam mengurus ekonomi negara adalah penting 'kita mengukur baju di badan sendiri'.

Bagi kepentingan ramai dan negara, sebuah kerajaan bertanggungjawab akan mencipta penyelesaian dan membuat pilihan mengutamakan masalah rakyat bukan sahaja untuk jangka masa pendek dan pertengahan tetapi juga untuk jangka masa panjang, katanya.

No comments: