Thursday, May 05, 2011

Kejutan malam Khamis: Minyak Naik dan Naik Minyak

Kerajaan Malaysia bijak dengan rakyat. Semalam kerajaan Umno Bn membuat satu lagi 'kejutan' kepada rakyat. Selepas harga ayam yang nail melebihi siling bumbung hampir ke langit. Kini minyak bahan bakar RON 97 naik lagi 20 sen. tepat jam 12.00 malam (ikut kalender masihi). Jika ikut kalender Islam jam dikira selepas masuk waktu maghrib jam 7.20 mlm. Baru masuk tarikh atau hari yang baru. Harga minyak diumumkan naik.

Jika dalam dunia hiburan khasnya rancangan realiti TV, AF1-AF6 serta AF7 sering berlaku kejutan demi kejutan. tangisan demi tangisan, peluk memeluk dan berpeluk-pelukan, aksi berderai air mata demi derai air mata dapat disaksikan. Malam semalam tiada lagi tangisan, tiada lagi deraian air mata, tiada lagi aksi peluk memeluk harga minyak naik dan kenaikan minyak jenis Ron 97 kini mencecah paras RM2.90 sen, lagi 10 sen hampir RM3.00 bagi seliter.

Apa pun alasan , apa pun desakan apa pun bantahan, apa pun pandangan, kerajaan TERPAKSA, ATAU TERPEKASA, sekarang sudah tidak penting, naik tetap naik. Para penyokong dan pendokongnya termasuk 3M nya tetap menghalalkan serta akan mengiakan bahawa tindakan kerajaan ini tetap betul, tepat dan sesuai sepanjang zaman dalam menaikkan harga minyak. Betul dan tepat melainkan betul belaka-laka.

Minyak tidak digunakan sangat oleh Pak Mat Zin di Hulu Tembeling, yang menggunakan minyak itu hanya anaknya Cikgu Samad yang tinggal di Temerloh Pahang berulang alik dari rumah ke sekolah di bandar Lanchang yang jaraknya 40km sehala. Setiap 5 hari dan tambahan jika dipanggil oleh pentadbir sekolah pada bila-bila Sabtu, ikut keperluan. Beliau jika ditanya membelanjakan RM300 sebulan bagi minyak kenderaan. Cola hanya dibayar RM200 sahaja bagi daerah Temerloh.

Maka ramailah sekarang makin miskin secara realitif, realitinya rata-rata belum cukup bulan sudah pokai. Dua kenderaan, potongan kenderaan, potongan rumah, makanan rumah, bil-bil (bil air potong RM1 di pahang), belanja sekolah anak-anak , sebelum sampai 20hb setiap bulan sudah boleh minta sedekah. Percayalah .....

Rakannya nama dirahsiakan, berulang gunakan kenderaan kerana isterinya bertugas di temerloh dan anak-anaknya bersekolah di Temerloh dan mempunyai sebuah rumah milik senidri di temerloh, menyeparkan RM300 sahaja ke Daerah Bera yang jarak 30km sehala. Rakannya hanya dibayar cola RM100 sahaja kerana Bera masih di bawah PBT majlis Daerah Bera. Lanchang kerana RM200 cola bawah PBT berkatogeri Majlis Perbandaran.

Mereka ini, tidak lagi menderaikan air mata, tiada lagi marah, tiada lagi keluh kesah. kerana sudah biasa dan kerap menerima kejutan demi kejutan daripada kerajaan kini, dulu, dan .....

Kami sokong PR tawarkan gaji 13 bulan, minta masuk dalam manifesto...


No comments: