Sunday, February 06, 2011

Prof Kangkung dan Kongkang Gagal Fahami Mesej

Prof kangkung dan konkang pro Umno Ahmad Atory Hussin hari ini menyelar sebahagian orang yang mahu menyamakan bakal situasi Mesir dan Malaysia akan jadi sama jika tindak tanduk kepimpinan dalam negara ini masih tidak sedar diri mereka.

Dalam membahaskan isu tersebut Ahmad Atory yang cerdik tetapi TEGAR sokongan pro Umno, harus diberikan kefahaman. Seumpama bandingan jika kita menyamakan masyarakat kini macam masyarakat Jahliliah dahulu, pembuangan bayi, dulunya tanam bayi hidup-hidup, situasi kini sama justeru perkara yang persis seumpama itulah yang diperbandingkan.

Memanglah bumi Mesir dan Malaysia tidak sama, di Mesir mana ada pucuk paku dan pucuk ubi yang hidup. De Mesir mana ada hutan tropika yang kaya dengan balak, ada kehidupan 10000 juta spesis flora dan fauna. Di Mesir mana ada sawah padi, di Mesir mana ada Menara KLCC, Twin Tower Tertinggi di dunia. Jadi tentulah ia tidak sama. Antara Malaysia dan Mesir. Ini semua orang sudah tahu dan sudah faham.

Payahlah kita untuk memahamkan orang yang cerdik tetapi bodoh, daripada memahamkan orang yang bodoh, ia lebih mudah difahamkan.

Sebagai contoh, jika kitakan ulama dan sahabat, tidaklah ulama kita ini yang ada sama taraf dan serupa ulama zaman nabi. Begitulah juga para sahabat. Ini semua orang yang cerdik tahu dan faham.

Justeru, kini situasi di Mesir ramai yang memberi ingatan bahawa persis di Mesir yang macam nak sama di Malaysia, itu sebagai satu ingatan. Persis zaman, umpamanya rakyat tertekan dengan hidup dan kehidupan harga barangan melambung dan melonjak naik begitu tinggi. Situasi inilah yang dirasai oleh penduduk penghuni kolong di Mansura dan Iskandariah. Rasa tertekan ini dirasai oleh penduduk Kg Chemomoi Bentong, para penduduk Kg Jerangsang di Kuala Lipis.

Jika Ahmad Atory ingin rasai situasi ini penulis sanggup bawakan, tinggalkan segala-galanya, mari kita berjalan kaki ke destinasi yang penulis nyatakan, rasai pengalaman dan suasana hidup dan kehidupan demikian. Kita mulakan...


No comments: