Friday, November 26, 2010

PAS GANTI UMNO : REALISASIKAN PADA MAC APRIL 2011

Pilihanraya serentak bagi negara ini, PM sedang memikirkan bagaimana untuk menjimatkan kos. Oleh itu PRU 13 bakal berlangsung pada April 2011. Ini kerana dalam sejarah negara Malaysia merdeka Sabah dan Sarawak terlebih dahulu mengadakan pilihanraya. Dulu ia adakah sebagai strategi bagi Bn di Semenenjaung bagi melihat kemampuan dan percaturan politik mereka.

Hari ini, atas alasan mahu menjimatkan kos, samada alasan berkenaan jujur atau sebaliknya Umno Bn (ikut kepala Najib) mahu adakan pilihanraya serentak atas kepentingan rakyat Malaysia semata-mata. Maknanya demi rakyat Najib sanggup berkorban mengadai masa depan Umno dan Bn untuk mengadakan pilihnaraya serentak.

Rakyat tentu sayang dan simpati dengan kesungguhan Najib bagi menjaga kepentingan rakyat. Maknanya Njaib sudah menunjukkan keikhlasan maka rakyat harus membayar keihlasan mereka tersebut melalui peti undi. Inilah kehendak dan maksud tersirat Najib.

Maka jentera pakar strategi Umno Bn serta kerajaan akan memperalatkan semua alat dan perkakas bagi mengekalkan kemenaangan Umno Bn kelak.

Oleh itu, jentera pilihanraya Pakatan Rakyat harus bersedia. Gerak kan kesemua jangan lagi leka, dan kita kini bersedia PAS GANTI UMNO




PM ulas pilihan raya serentak

JOHOR BAHRU 25 Nov. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pelbagai faktor perlu diambil kira sebelum beliau memutuskan sama ada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13) dan Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dijalankan serentak atau berasingan.

“Soal bajet satu perkara. Tapi banyak perkara lain yang perlu juga diambil kira,” katanya semasa ditanya sama ada PRU 13 dan Pilihan Raya DUN Sarawak akan dijalankan serentak sebagai langkah menjimatkan kos.

Diminta menjelaskan bahawa kenyataannya itu bermaksud kedua-dua pilihan raya itu akan diadakan secara berasingan, Najib enggan mengulas lanjut.

“Apa sahaja boleh jadi (kedua-dua pilihan raya sekali gus) dan saya tidak katakannya (kedua-dua pilihan raya akan dijalankan serentak),” katanya.

Perdana Menteri ditemui selepas merasmikan Kilang Asiaflex Products milik Technip Malaysia Sdn. Bhd. di Pasir Gudang, dekat sini hari ini.

Sebelum ini, ada pemerhati politik meramalkan pilihan raya umum dan pilihan raya DUN Sarawak diadakan serentak berdasarkan momentum sokongan rakyat yang kini menunjukkan sokongan kepada Barisan Nasional (BN).

Malah, keputusan Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi, Sabah dan DUN Galas, Kelantan memberi kelebihan kepada BN.

Baru-baru ini, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar turut menasihatkan kerajaan negeri pakatan pembangkang supaya menghentikan cakap-cakap mahu mengadakan pilihan raya negeri yang berasingan dengan pilihan raya umum kerana ia hanya mengakibatkan pembaziran besar dari segi tenaga dan wang rakyat.

Beliau berkata, bajet untuk mengadakan pilihan raya berkenaan perlu ditanggung sendiri oleh kerajaan negeri terbabit kerana sebarang peruntukan terletak di bawah Perbendaharaan Pusat.

Meskipun menteri besar atau ketua menteri berhak mengisytiharkan pembubaran DUN namun kuasa mutlak dan pemutus akhirnya terletak di tangan Sultan dan Yang Dipertua Negeri, katanya.

No comments: