Thursday, November 11, 2010

Marah dan sifatnya , kena tidak kena

Lumrah dan adalah sifat semualjadi manusia iaitu ada perasaan suka, duka, senyum dan marah. Sebagai contoh sifat marah misalnya seorang ayah akan memarahi anaknya atas sebab anak itu melakukan sesuatu yang menimbulkan kemarahan si ayah, marah itu adalah normal> Begitu juga seorang ketua jabatan akan bertindak memarahi akan anak buahnya sebab kelakuan dan tindakan anak buahnya tidak disukai oleh bosnya itu tadi. Justeru begitulah juga seorang wartawan akan turut dimarahi oleh seorang MB atas apa yang dilaporkan itu yang mengundang kemarahan MB berkenaan.Cuma adalah sedikit perbedaan antara kemarahan seorang ayah kepada anaknya. Dengan marah nya seorang MB kepada wartawan. Itu sahaja. Maka di sini bukanlah wartawan atau si MB berkenaan maksum belaka. Ini adalah lumrah dan sebahagian daripada rona-rona kehidupan manusia dan kemanusiaan.

Cuma kali ini seorang MB dirakamkan sedang memarahi seroang wartawan. Dan dihebohkan serta dikecohkan terhadap apa yang dilaporkan. Ramai yang mengulas dan juga mengedarakan rakaman kemarahan MB Kedah kepada wartawan itu kelmarin. Ini adalah gara-gara sebabnya MB Kedah dikatakan lambat dan lembab dalam mambantu mangsa banjir di Kedah yang kini dilaporkan antara dua buah negeri yang ditimpa musibah paling buruk sejak tahun 2005. Sasaran serangan laporan itu adalah menfokuskan tindakan MB berkenaan, dan tidak dipertikaikan jentera kerajaan bagi menghadapi banjir di negeri itu.

Kerana pemahaman ramai MB adalah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa sahaja yang berlaku dalam negeri nya. Soal tanggungjawab bawah perlembagaan yang dikatogerikan sebagai Senarai Persekutuan, Senarai Bersama dan senarai Negeri darisegi bidang tugas tidaklah mahu diambil tahu dan diambil pusing. Bagi orang yang faham dan tahu, ia akan tahu dan faham apa kerja MB dan jentera kerajaan negeri bawah bidangkuasannya.


Justeru sebagai seorang manusia / insan MB Kedah juga adalah manusia. Dalam diri manusia pertama dia hendaklah dihormati, kedua manusia juga hendaklah dirundingi, selain itu manusia juga harus dipuji dan sifat seterusnya manusia juga harus di... di yang lain.

Cuma istimewa kali ini MB Kedah adalah MB yang datang daripada kumpulan yang tidak sehaluan dan sekapal dengan kerajaan Pusat. Justeru apa-apa juga 'keistimewaan' yang dibuat, dilakukan, ditindaki akan mendapat perhatian dan liputan. Hatta 'kemarahan' beliau terhadap wartawan yang dipaparkan itu pun turut mendapat perhatian dan liputan.


Semua nya ini adalah politik dan menjadi kerja orang politik mempolitikkan sesuatu yang boleh dipolitikkan. Inilah istimewanya seorang ahli politik. wal hal jika mahu diceritakan tentang sifat marah, berapa ribu kali sehari guru-guru seluruh Malaysia yang marahkan para pelajarnya, sampai ada yang kena pukul, rotan, tempeleng dan sebagainya.

Isu marahnya guru itu hanya tidak diuar-uarkan

No comments: