Monday, August 30, 2010

Kerajaan takut dengan mahasiswaphobia ?

Betapa dangkal dan takutnya pemikiran Utusan Meloya. walhal dalam masa yang sama seteru politik mereka anggap sebagai ekstrem, Islam suka mencaci sesama islam. kenapa dan mengapa tulisan di bawah ini terlalu amat takut dan sanggup pertahankan hanya sekadar pandangan keputusan , bukannya melibatkan hukum.

Kita faham, Utusan Melaoya dan penulis di bawah ini takut dan bimbang dengan usaha Timbalan Menteri Pengajian Tinggi (KPT) yang mahu membincangkan sahaja dengan PAS dan Gerakan soal kebebasan mahasiswa berpolitik.

menteri ini sekadar mahu buat perbincangan serta perjumpaan dengan parti PAS soal ini sahaja. Kenapa mahu ditutup pintu perundiangan. Bebal dan dungu perbincangan dan mendengar pandangan terhadap apa yang kabinet putuskan macamlah keputusan yang tidak boleh diubah.

Semua ahli kabinet bukankya orang yang maksum dan mursyid terhadap keputusan mengekalkan keputusan melarang mahasiswa berpoliitik. Kan negara kita adalah negara demokrasi. Takkan takut dengan demo mahasiswa soal harga getah pada 1970an kot.

Inilah di namakan demophobia oleh kerajaan terhadap mahasiswa.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SEKALIPUN Kabinet telah membuat keputusan tidak membenarkan mahasiswa terlibat dalam politik, isu ini terus menjadi topik perbincangan menarik, khususnya di kalangan pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan berkenaan.

Larangan mahasiswa terlibat dalam politik termaktub dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Akta ini antara lain bertujuan memastikan mahasiswa menumpukan perhatian kepada pelajaran dan tidak sibuk berpolitik yang boleh mengganggu tumpuan ke arah mencapai kejayaan cemerlang di universiti.

Justeru sebarang usaha untuk membenarkan mahasiwa berpolitik memerlukan kajian mendalam dengan mendapatkan pandangan pelbagai pihak, di kalangan ahli akademik dan bukan akademik serta tokoh-tokoh politik sendiri. Pandangan mahasiswa sendiri juga perlu diambil kira.

Perlu difikirkan adakah mahasiswa benar-benar cukup matang untuk berpolitik dan dapat memberi tumpuan kepada pelajaran pada masa yang sama? Kita tidak mahu nanti jika mahasiswa juga dibenarkan berpolitik akan wujud keadaan berpuak-puak yang boleh merosakkan keharmonian di kalangan mahasiswa dan persekitaran kampus.

Namun jika berpolitik hendak dibenarkan, pastikan mereka tidak menyeleweng daripada matlamat utama untuk belajar dan berjaya.

Awang - Mahasiswa Tua.

No comments: