Thursday, July 29, 2010

Minyak RON95 : Antara jimat dan nyawa rakyat

Jika lah benar dapatan maklumat di bawah, alangkah malangnya rakyat Malaysia. Sampainya hati kerajaan Bn bawah Umno Apco dengan semangat RAKYAT DI DAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN. Inilah hadiahnya, kebaikan yang cuba dibuat Umno dengan memberi kelonggaran agar guru-guru DG41-48 politik, Allah balas niat serong depa.

Kita harap dapatan dan spekulasi di bawah tidak benar, jika benar pun kita terima kerana inilah wajah dan sikap kerajaan rakyat yang sibuk menyatukan Melayu. Apalah ada sangat dengan Melayunya, jika minyak RON95 yang diguna sama oleh Melayu Umno dan Melayu PAS.

bagaimana mahu bersatu mereka sendiri sudah tidak jujur dalam melaksanakan tanggungjawab mereka. Amanah Allah mereka tidak jalankan, ini petanda jelas dan wajah sebenar mereka. Mereka khianat dengan amanah rakyat, mereka khanati rakyat yang memilih mereka, mereka memberi barang yang tidak berguna kepada rakyat mereka. Mereka gadai seluruh nyawa rakyat mereka termasuk Melayu Umno dan Melayu PAS.

Itulah Umno, dengar boleh jangan dipercayai ..katakan tidak kepada Umno

Petrol RON 95 Bukan Punca Kebakaran

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini menolak dakwaan petrol RON 95 menjadi punca kebakaran sekiranya berlaku kemalangan akibat kandungan benzene yang tinggi.

Timbalan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Rohani Abdul Karim berkata RON 95 adalah bahan bakar yang mematuhi spesifikasi EURO2M yang mana dapat mengurangkan pencemaran udara akibat pelepasan sulfur.

Katanya di bawah spesifikasi EURO2M itu, jumlah maksimum penggunaan benzene adalah lima peratus sahaja, dan benzene yang terkandung di dalam RON 95 berfungsi sebagai 'octane booster' yang sebelum ini menggunakan plumbum.

"Pernyataan bahawa RON 95 menjadi punca berlaku kebakaran sekiranya berlaku kemalangan akibat kandungan benzene yang tinggi adalah tidak benar," katanya ketika menjawab soalan Senator Ahmad Hussin di Dewan Negara, di sini Khamis.

Ahmad dalam soalannya ingin tahu sama ada benar dakwaan penggunaan RON 95 menyebabkan kenderaan yang terlibat dengan kemalangan mudah terbakar.

Mengulas lanjut, Rohani berkata berdasarkan kajian, kebakaran yang berlaku ketika kemalangan disebabkan tiga perkara iaitu percikan api daripada sumber penyalaan, enjin yang tiba-tiba terbakar serta kebocoran atau tumpahan minyak yang berlaku di bahagian tangki minyak.

"Yakinlah bahawa apa yang dipilih oleh kerajaan adalah yang terbaik untuk rakyat. Takkan kerajaan hendak bunuh rakyat di Malaysia," katanya.

Sekitar 1990an, kerajaan menggunakan minyak berplumbum yang kemudian dimansuhkan selepas didapati boleh menyebabkan kanser serta tidak mesra alam.

Kerajaan menggantikannya dengan petrol RON 92 dan RON 97. Namun bermula September tahun lepas, RON 92 dihentikan penjualannya dan diganti RON 95, sementara RON 97 pula dijadikan petrol gred premium. - BERNAMA


No comments: