Monday, July 05, 2010

Karpal Singh: Apa yang dah singgah dalam kepalanya

Karpal Singah berbunyi lagi, itu petandanya 1 tahun lagi kita akan menghadapi PRU 13. macamlah juga katak berbunyi maka petanda hujan akan turun. Turunnya hujan atau tidak ia adalah sekadar petanda dan pemahaman serta kebiasaan sahaja.

Apa sebab atau bersebabkan apa tetiba Karpal Singah membangkitkan perkara yang sensitif dalam persepakatan pembangkang. Dan menjadi kerja baru semula bagi parti untuk memperjelaskan dan memperbetulkan keadaan.

Situasi ini dari sebelah pihak melihat Karpal adalah satu-satu pimpinan DAP yang menentang penubuhan negara Islam. Apa sebab dan alasa kemarahannya kita tidak faham. Hujahnya terdahulu beliau gunapakai hujah Dr M sendiri yang menjadi PM iaitu Malaysia kekal sebagai sebuah negara sekular. Kedua hujahnya kerana perlembagaan negara kekal sebagai negara rasminya sahaja beragama Islam bukan negara islam. Itulah yang difahami dan dianuti si mamat gelap hati ni.

Dan tetiba pula Dr M sendiri isytiharkan bahawa Malaysia negara Islam pulak. senyap dan lenyap.Pengisytiharan itu dibuat PM semasa Perhimpunan Agung MCA. Dan beliau hadir sebagai tetamu dan pemimpin No 1 BN. Maka isu itu kembali.

Jadi jika beginilah situasinya mungkin Karpal adalah perkakas bagi Umno Apco. Dan Karpal ibarat musang yang berbulu ayam. Berpegang kepada prinsip tanpa memahami kemajmukan dan kepelbagaian agama dalam negara. Orang pandai ada masanya kurang cerdik. Maka bila terlalu pandai, akan ada masa tidak cerdiknya.

Kelmarin Ketua Dewan Pemuda PAS mengeluarkan kenyataan secara tegas mohon minta partinya mengkaji semula pesepakatan dalam Pakatan Rakyat.

Berita ini tentulah akan mengembirakan Umno Apco. Peluang ini bakal memberikan talian hayat Umno Apco bagi tempoh 4 atau 10 tahun akan datang.

Maka wahai pimpinan ku yang berada di atas sana, fikir fikirkan lah..


No comments: