Monday, May 24, 2010

Amati lah : Tulisan ada niat atau tanpa niat

Alahi akhbar dan media tempatan. Seingat penulis rata-rata pekerja daeriapad CEO sampai kepada pekerja penghantar akhbar ini tentulah berbangsa Melayu dan beragama Islam. Ini penulis yakini.

melihat telatah dan gelagat dalam mensensasikan apa yang berlaku, etika penyiaran yang bebas cuba dilampaui dengan cerita dan berita yang memberikan kesan negatif dan memalukan.

Media seharusnya memberi penonjolan ke arah pembinaan bangsa, negara dan agama. Slogan keramat negara kita tidak dihayati langsung. Walaupun penulis mahu paparkan berita tersebut dengan apa niat dan tujuan sekalipun ia tetap memperlekehkan Islam. Agama penulis berkenaan secara tidak langsung.

Selain memberi gambaran bangsa isi artikel penulis sebagai bangsa hipokrit. Alahai apa lebihnya penulis berkenaan ?

Dari purdah ke bikini

Rima berjaya meraih gelaran itu dan serata dunia bergema dengan kata-kata Arab woman crowned Miss USA, impaknya mungkin berbeza.




SETELAH lama terperosok di dalam kepompong, sebahagian wanita Arab kini semakin menebarkan warna sang reramanya.

Lari daripada stereotaip yang sering digambarkan pada diri mereka seperti berjubah, berkelubung dan 'lebih gemar bersembunyi', mereka kini semakin berani menghapuskan wajah klise itu.

Kejayaan bersejarah wanita Arab berketurunan Lebanon, Rima Fakih yang dimahkotakan sebagai Ratu Cantik Amerika Syarikat (AS) minggu ini bagai cuba menyampaikan mesej bahawa wanita Arab kini semakin bebas, berfikiran terbuka dan seksi.

Memang benar penglibatan wanita Arab dalam pertandingan ratu cantik bukanlah perkara baru. Imej sensual penyanyi wanita Arab juga sudah lazim dilihat di kaca televisyen.


WANITA Arab selama ini sering dikaitkan dengan imej bertudung dan berpurdah. - Gambar hiasan


No comments: