Wednesday, March 24, 2010

Politik Semut : Ingatan Tuan Guru

POLITIK SEMUT

Bila Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat MB kelantan memberi analogi dan membuat analogi tentang cara berpolitik orang Cina dan orang Melayu. Kata Nik Aziz politik orang Cina khasnya merujuk kepada percakaran dalam MCA mahu memilih pemimpin mereka ini amalkan politik semut.

Politik semut yang pertama, pertama tidak menelanjangkan lawan atau musuh. Kedua kempen perlawanan lebih kepada sifat setara atas isu tawar menawar dengan lebih memberi fokus kepada siapa yang layak atau sipa yang tidak layak. Manakala calon yang menawarkan diri sebagai kepimpinan politik mereka lebih kepada berlumba-lumba menawarkan 'kepimpinan' itu sendiri.

Situasi ini berbeda dengan politik Melayu, perseteruan lebih tajam, membelakangi akhlak dan tatasusila adat dan adab ketimuran. Pengaturan cara-cara menjatuhkan pimpinan lebih menghalalkan cara bagi mencapai matlamat mereka. Contoh Kes Liwat Anwar Fasa II

Cukup memalukan, ketokohan, imej, kehormatan dicalarkan dengan begitu buruk dan mengaibkan. Dengan mengheret banyak institusi dalam 'perlumbaaan' politik Melayu.


No comments: