Monday, March 29, 2010

Jawi : Antara kemahuan serta usaha atau lakonan semula ?

Kita sememang sangat mengalu-alukan usaha beberapa pihak untuk mengembalikan kembali tulisan jawi dalam kehidupan masyarakat. Usaha-usaha mendaulatkan tulisan jawi bukan hanya diadakan kempen, pertandingan menulis jawi, melihat tulisan cantik, mencari kanak-kanak berbakat sahaja.

Malah langkah tsb menuntut lebih daripada itu, langkah serius adalah memasukkan tulisan jawi dalam sistem pendidikan negara. Jadikan ia sebagai mata pelajaran wajib, selitkan sebermula di peringkat rendah. Penerusan yang dibuat oleh tadika swasta dan pihak NGO tertentu serta badan politik tertentu hendaklah jangan dicurigai. Bantu mereka tolong mereka samada material atau moral , suburkandan semarakkan.

Kerajaan yang ada hendaklah berjiwa besar lihatlah ke hadapan. Jangan terlalu asyik mahu mengaut laba dunia. Bangsa dan negara juga harus didahulukan, jangan diri didahulukan, negara dan bangsa dikemudiankan seperti sekarang ini.

Semua projek usaha adalah sekadar kosmetik belaka dan sahaja. sampai bila negara dan bangsa kita tidak akan maju. Tetaap seperti sebelum merdeka bedanya baik sedikit kerana zaman dan masa sudah berubah, jika ditelek 5x2 dan 2x5 sahaja.

No comments: