Wednesday, March 03, 2010

Apa ada pada Pendidikan Seks ?


PERSOALAN timbul mengenai kesediaan guru-guru mengajar pendidikan seks bagi

membendung gejala sosial. - Gambar hiasan

Dalam kegelisahan, kebejatan dan 1001 masalah sosial melanda negara kita. Kerajaan masih mahu meneruskan usaha pendidikan seks di sekolah-sekolah kelolaanya dilaksanakan.

Kelewatan penangguhannya kata Kementerian berkenaan adalah kerana guru-guru belum bersedia. Apakah maksudnya yang sebenar ?

Satu ketika dahulu ketika mana dasar PPSMI /ETAM mahu dilaksanakan. Kerajaan 'tidak pun bertanya adakah guru-guru bahasa pada waktu itu sudah bersedia'. Inilah yang kita pelikkan ? Kerana bandingan kedua-duanya PPSMI adalah lebih menampakkan laba atau untung kerana disebalik dasarnya ada untung. Jika dasar pendidikan seks laba atau untungnya tiada, cuma sekadar buku-bukuan sahaja yang labanya sedikit atau teramat sedikit sahaja.

00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000


KUALA LUMPUR - Guru-guru di Malaysia masih belum bersedia untuk mengendalikan pendidikan seks di sekolah kerana mereka kurang latihan profesional dalam subjek tersebut.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng berkata, walaupun kesatuan itu menyokong penuh usaha kerajaan untuk menyediakan pendidikan seks di sekolah-sekolah tetapi sesuatu yang menyedihkan ialah guru-guru kurang latihan formal dari segi kerumitan dan sensitiviti subjek itu dan tidak yakin untuk mengajarnya.

Beliau memberitahu Bernama semalam bahawa guru-guru takut mereka mungkin akan disaman oleh ibu bapa jika melakukan kesilapan dalam menyampaikan pengetahuan seks kepada murid-murid.

Malaysia adalah sebuah negara dengan pelbagai bangsa, agama dan budaya dengan setiap etnik mempunyai tanggapan masing-masing mengenai subjek itu yang menjadikan pengajarannya lebih mencabar, katanya.

No comments: