Sunday, January 24, 2010

Nasib guru kini berbanding guru zaman dulu ?

Dunia pendidikan negara dan isinya. Berapa banyak sumbangan guru dan jasa guru kepada anak didik mereka serta rakyat. jasa kebaikan mereka ini bukannya menjanjikan pujian masyarakat tetapi cerminan masyarakat dan fokus masyarakat adalah 'sumbangan' buruk guru itu dalam masyarakat.

Walapun sumbangan itu guru berkenaan kira ia sebagai sebahagian sumbangan. Kesnya adalah seorang guru di tempat penulis berkhidmat menampar dua pelajar lelaki Tingkatan 4. Pelajar berkenaan disertai sama hampir 400 pelajar lain mengboo guru tua berkenaan kerana bertindak 'menegur' dua pelajar itu sedang bermain, sambil semua pelajar menunggu bagi satu event pelancaran NILAM peringkat sekolah di dewan sekolah menengah berkenaan.

Hasilnya bapa pelajar berkenaan berserta dengan ibubapa lain membuat laporan polis. Manakala pihak pentadibir sekolah yang juga rakan guru meminta supaya guru berkenaan memohon maaf kepada penjaga dan keluarga pelajar berkenaan.



Suami isteri saman pegawai pendidikan Kedah RM1.5 juta

ALOR SETAR 24 Ja. - Sepasang guru menyaman dua bekas guru besar mereka dan seorang pegawai Jabatan Pendidikan Kedah berjumlah RM1.5 juta kerana mendakwa dianiayai menyebabkan mereka menghadapi masalah mental dan tekanan yang dahsyat.

Mohd Afandi Abdul Hamid, 39, dan isterinya, Roziaini Mohd Rozi, 38, menamakan Munajat Tamrin sebagai defendan pertama manakala Noriah Murad dan Abdul Aziz Hanifa, masing-masing defendan kedua dan ketiga.

Mohd Afandi selaku plaintif pertama munajat dan isterinya plaintif kedua mendakwa wujud konspirasi antara ketiga-tiga defendan untuk menyebabkan tekanan dan penderaan mental kerana ketidakpuasan hati mereka terhadap beliau dan isterinya.

Guru tersebut yang kini mengajar mata pelajaran Agama Islam di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Perdana selepas dipindahkan dari SK Iskandar, Alor Setar memf ailkan saman tersebut bersama peguamnya di Mahkamah Tinggi Alor Setar hari ini.

Mengikut writ saman, defendan pertama yang terlibat dengan pertukaran guru-guru sekolah di Kedah didakwa menghalang pertukaran plaintif kedua. - Bernama

No comments: