Monday, November 02, 2009

Nilai bahasa Melayu menjunam zaman Najib ?

Dalam semua orang sibuk mahu mengembalikan dan memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan. Penulis tertarik bilamana media menyiarkan ucapan pimpinan Gerakan berucap kepada perwakilan mereka dalam B Melayu. Slut dan ucap tahniah penulis kepada Presiden Gerakan Koh Tsu Koon dan juga Ketua Wanita Gerakan juga Tan Lioe Heo turut berbuat demikian.

Apa yang pelik dan hairan tiba giliran Najib selaku Pengerusi BN yang juga merupakan Presiden UMNO. Yang di dalamnya adalah berbangsa Melayu dn menagendakan perjuangan Melayu dan bangsa Melayu sebagai teras perjuangan mereka, berucap dimajlis tersebut 3/4 ucapannya menggunakan Bahasa Inggeris dan diselangseli ddalam Bahasa Melayu yang antara lain menghancurkan maksud dan mesej yang mahu disampaikan.

Inilah gambaran seorang pejuang 1Malaysia, yang mahu membentuk 1 aliran sekolah sahaja, tetapi gagal memberi contoh suri teladan yang baik kepada rakyat dan juga pimpinan yang dipimpin melalui kepimpinannya.

Sikap acuh tidak acuh dan sambil lewa meremehkan Bahasa Melayu sebagai bahasa oleh pimpinan no 1 negara amatlah dikesali. Biarlah 50 tahun lagi UMNO memimpin negara tahap bahasa akan kekal ditakut yang lama. Ini kerana rata-rata kepimpinan UMNO yang naik sekadar retorik dan mengikut masa dan musim sahaja perjuangan mereka. Agenda besar yang mahu dibawa amat lemah dengan nilai kesungguhan yang diletakkan begitu amat mengecewakan.

Malah dengan sikap dan teladan yang ditunjukkan oleh Najib semalam, jangan beliau marah nanti sektor swasta kekal mengamalkan pengurusan dan apa jua urusan dalam BI atau bahasa-bahasa lain. Seolah-olah sektor swasta negara kita, hari ini macamlah kita baru merdeka sahaja, di mana semua urusan sektor ini dalam BI.

Malah berjuanglah MTUC bagi membela pekerja gaji minima makan puluhan tahun, tetapi kerajaan usah bercakap tetapi mensampahkan sahaja usaha begitu.

No comments: