Monday, November 02, 2009

Najib tetap pertahan Koh Tsu Kon

Najib menjadi juara, beliau bangkit bangun mempertahankan tindakannya melantik Presiden Gerakan Koh So Kun dan Presiden MCA Ong Tea Keat dalam kabinetnya sebagai 'hak'nya. Amaran bernada keras itu diucapkan dalam ucaputama sempena Persidangan Parti Gerakan semalam diibu negara.

Ini adalah susulan 'teguran' ahli Parlimen Sri Gading Mohamad Aziz yang menyarankan agar kedua parti presiden berkenaan berundur dan meletakkan jawatan dalam kabinet, gara-gara gagal melaksanakan tugas dan tanggungjawab.

Saranan Mohamad Aziz itu ada benar dan ada salahnya. Benarnya kerana beliau mahu semua pihak bertanggungjawab dan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang key maker dalam kerajaan memacu kestabilan dan masa depan negara dengan diterajui oleh UMNO bersama rakan komponen. Kuat rakan komponen dalam kerajaan maka bertambah kuat dan mantaplah kerajaan yang sedia ada. Dan inilah nada yang mahu disampaikan oleh beliau. Selain itu, keberanian beliau pertama kali dalam sejarah seorang MP UMNO menegur rakan kabinet secara rasmi dalam Dewan yang antara lain boleh membawa pelabagi maksud yang tersurat dan tersirat. Apa pun kedua orang yang ditegur beliau 'tidak melenting' dan nampak macam sudah bersedia dan tahu.

Selain itu, juga Mohammad Aziz yang mewakili UMNO 'terlalu' berbangga dengan beralasan UMNO masih kuat dan utuh diterima rakyat. Pada PRU 12 yang baru lalu rakan-rakan komponen BN termasuk MCA , Gerakan , MIC, PPP, IPF lah antara yang menyebabkan kemerunduman prestasi BN.

MP Sri Gading ini lupa dalam UMNO sendiri termasuk menteri-menteri UMNO yang gagal juga melaksanakan KPI. Kegagalan itu bukan hanya terletak kepada Koh Tsu Kon sahaja. Inilah perkara yang gagal dimengertikan oleh Mohammad Nazri. Kita pun sedia maklum Mohammad Nazri 'jarang' mengkritik UMNO secara terbuka. Kerana memang beliau berhajat 'maju' setapak lagi dalam persada politik negara, dan mahukan Najib pandang sedikit kepadanya, dengan kehadirannya yang banyak memberi impak kepada UMNO BN dalam parlimen. Inilah signal Mohammad Nazri yang 'gagal' Najib mengertikan. Situasinya sama macam apa yang dilakukan oleh Noh Omar sedikit masa dulu dalam Dewan Rakyat.

No comments: