Tuesday, September 08, 2009

Menteri DalamNegeri: Dolak dalik

Sikap tidak profesional dan tidak tegas polis arahan kerajaan Malaysia amat memalukan. Malam ini baru diberitakan 'dakwaan' baru mahu dibuat kepada 4 daripada 12 pelakon membawa kepala lembu ke Bangunan SUK Selangor, gara -gara membantah pemindahan kuil dari seksyen 19 Shah Alam ke Seksyen 23 Shah Alam.

Sebaliknya kerajaan Selangor bawah pentadbiran Pakatan Rakyat (tidak sehaluan dengan UMNO BN) didakwa mereka gagal dan mula dipersoalkan rakyat. Bila dilabelkan gagal tangani isu dengan lebih awal. Selepas lebih 2 minggu kerajaan UMNO BN dibelasah oleh ribuan para blogger maka barulah mereka 'tersedar' tersilap serta mahu pula mendakwa pelaku yang keterlaluan dan melampau itu dari kalangan Melayu islam yang berdemo begitu dalam bulan puasa selepas hari Jumaat. amat memalukan orang islam di Malaysia amnya.

Seterusnya kerajaan Pakatan Selangor bersikap terbuka, dek susulan kemarahan 'rakyat' Seksyen 23 tersebut. MB dengan barisan wakli rakyat bersama PBT tempatan bertindak mahu berdailog bagi memberi penjelasan dan pandangan. Luar jangka majlis dailog menjadi majlis maki hamun para kumpulan 'bertamadun' bawah kelompok ahli-ahli UMNO tegar bertindak liar. Rakaman tontonan umum ini disiarkan secara meluas melalui semua media utama. Tambah mengaibkan sikap segelintir Melayu Islam memberi gambaran buruk terhadap semua atau seluruh umat Melayu Islam di Malaysia dalam hal sekecil ini.

Mereka tidak pula bertindak 'gila babi' bilamana berlaku kes-kes murtad dalam masyarakat kita. Entah apa yang ada dalam fikiran busuk mereka hanya ALlah yang maha mengetahuinya.

Hari ini Menteri dalam Negeri masih lagi bersikap dolak dalik. Kes -kes kepala babi dibuang ke dalam masjid dijadikan hujah melambatkan tindakan kepada kumpulan 'beruk jalanan' (pinjam kata-kata Khiry Jamluddin -yang labelkan kaki demo sebegitu satu masa dulu) tersebut.


Menteri Dalam Negeri patut buka kitab antara kepala babi dengan Kilang Arak di PJ mana yang haram dan aibkan. Antara kepala babi dengan pusat judi Genting Highland mana yang memudaratkan ummah.

Lemahnya daya fikir seorang menteri....

No comments: