Sunday, September 06, 2009

Benarlah seperti yang ditelah, betullah seperti apa yang dijangkakan. Sedap kata Najib kerajaan pembangkang (Pakatan Rakyat) dipersoalkan rakyat. Ini gara-gara axcident kuil di Seksyen 23 Shah Alam dan beberapa kes lain lagi. Kita sememang akui bahawa bukan mudah mentadbir dan kita juga akui rakyat boleh persoalkan , dan itulah pula yang kita ajarkan kepada rakyat. Itulah maknanya kerajaan yang menjadi kerajaan membenar , meraikan, semua pihak persoalkan dan gunakan hak masing-masing. maka itulah baru membedakan kerajaan Pakatan berbanding dengan kerajaan UMNO BN.
Inilah pandangan seorang PM yang 'gagal' menghormati aspirasi rakyat. PM kata jangan berpoltik kita tumpu pada rakyat selepas pilihnaraya, tetapi nada ucapan dan tempelekannya itu tidak menggambarkan sperti apa yang dia sendiri katakan. Beliau menyeru rakyat berhenti jangan banyak sangat berpolitik, sekarang masa tumpukan kepada rakyat, raikan dan penuhi tuntutan keperluan rakyat.
Berbalik, bagi kita setakat dipersoalkan oleh rakyat adalah perkara biasa. Tetapi kerajaan UMNO BN pula suah 'hilang kepercayaan rakyat'. Nyata hujahnya 5 buah kerajaan negeri tumbang termasuk di Wilayah yang tidak mempunyai kerajaan negeri.
Dalam kerajaan UMNO BN memang rakyat tidak nampak persoalkan secara 'terbuka' sebagai mana kes di seksyen 23 Shah Alam. Rakyat bawah kerajaan UMNO BN sentiada hidup dalam ugutan dan diancam. Termasuklah diancam oleh pihak-pihak yang diarahkan, dan lebih teruk UMNO BN menghantar samseng-samseng yang makan upah dan memenag kerjanya begitu bagi melicinkan perjalanan pemerintahan UMNO. Rakyat hidup dalam penuh ketakutan dan kebimbangan, minda rakyat sudah diset yang jadi tuan bukan rakyat, tetapi kerajaan itu sendiri. Walaupun ari segi nama dinamakan kerajaan rakyat. Maknanya rakyat takut senidri dengan kerajaan rakyat.
Najib menempelak macam kanak-kanak lagaknya, itulah bukan senang memerintah. Tengok BN katanya mampu memerintah lama 'tiada apa-apa masalah' semuanya berjalan beres seperti biasa, tiada bantah membantah.
Memang UMNO BN berjaya menyembunyikan kemarahan kaum dalam negara seperti ibarat bom jangka.

No comments: