Tuesday, August 04, 2009

ISA: Krisis keyakinan ?

Ramai orang kini bercakap soal ISA. Ini menunjukkan demo ISA 1 Ogos amat berjaya. Dalam ramai itu ada kumpulan bermati-matian mahu kerajaan mempertahankan ISA atas alasan hujahan mereka tersendiri. Manakala kedua adalah kumpulan penentang pemansuhan ISA.


ISA masih diperbahaskan, menarik serta mendapat perhatian ramai. Dalam kedua-dua puak pro dan kontra ISA itu. Soal hak keistimewaan Melayu, hak agama, hak raja-raja Melayu wajar dipertahankan,iiada ISA maka tanah orang - orang Melayu akan digadai dan tergadai, Melayu akan jatuh merempat jika ISA tidak dipertahankan, antara alasan dijadikan hujah mempertahankan ISA. Manakala hujah kumpulan kontra ISA zalim, tidak berperikemanusiaan dan masih ada banyak cara lain yang diterima Islam. Dan tidak relevan lagi sesudah 52 tahun merdeka.


Maknanya orang Islam sendiri pening untuk mendaulatkan undang-undang Islam sebagai cara hidup mereka diuruskan. Pemimpin dan rakyat teramai masih yakin ISA dapat melakukan keadilan yang tersendiri.


Menariknya, majoriti orang Melayu Islam lah yang menentangnya dan Melayu Islam teramai jugalah yang mahu ia dipertahankan. Alasannya berdasarkan satu dua hujahan di atas.


Krisis keyakinan Melayu terhadap Islam dan yakin terhadap Islam sehingga menimbulkan was-waskan., wajar dibuang dan dijauhkan. Inilah nilaian, dapatan ini akan menjadikan permulaan dan kerja kuat yang wajar dibuat dan dilaksankan oleh golongan daie.

No comments: