Sunday, August 30, 2009

PRK DUN Seputeh: Keputusan SPR dapat dijangkakan ?

SPR akan tentukan nasib ADUN Seputeh Kedah. Bagi kita jangkaan SPR tidak akan mengadakan pilihanraya, sebabnya ADUN bermasalah itu mewakili UMNO.


Harapan Kedah akan diadakan pilihnraya kecil, jauh panggang dari api. Demi menjaga maruah UMNO yang dikalahkan dalam siri-siri pilihnaraya kecil di Semenanjung dengan catatan rekod 0-7 adalah amat memalukan UMNO selepas merdeka.


Sisa dan saki baki kepercayaan rakyat amat jauh untuk dipulihkan. Cuma rakyat yang 'kelam' dan kelabu serta berfikiran UMNO macam 50 tahun dahulu sahaja yang masih kekal mengundi UMNO. Bagi generasi merdeka cuma 20 peratus sahaja yang 'sanggup' menerima UMNO.


Percaturannya SPR akan memikirkan soal pembaziaran, serta ketidakperluan supaya diadakan pilihnaraya. SPR akan memberi alasan-alasan yang munasabah, sebaliknya hujah SPR akan menyalahkan spekar DUN Kedah. Spekar DUN Perak dicap melanggar prosedur dan tidak bertindak betul sedari awal. Alasan berbelit melibatkan perkara-perkara urusan speakar akan dijadikan hujah bagi menghalalkan ADUN Seputeh Kedah dikekalkan. Maka UMNO selamat, maruah UMNO terbela.

No comments: