Wednesday, August 19, 2009

Antara kuil dan mahligai Bani Khir Toyo

Bagi mempertingkatkan keimanan rumah-rumah ibadat diperbanyakkan ? Dua 3 hari ini media berbahasa Melayu memainkan isu pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23 Shah Alam. Nampaknya dari segi pemberitaan seolah-olah macam salah sangat dan berbuat besar kesalahannya. Maka para juak UMNO dan pembela rumah-rumah ibadat bangun termasuk orang UMNO dan UMNO Selangor minta rumah ibadat bagi orang Hinddu dihentikan. Apa kah tujuan dan apakah motif bantahan tersebut.


Dalam Perlembagaan Malaysia kebebasan beragama dan mengamalkan agama masing-masing terjamin dan dijamin. Mengapa nampak sangat UMNO ambil berat , pasal pembinaan kuil. Sejak bila UMNO hendakkan orang Hindu jahil tidak beribadat macam dia juga. Adalah tidak salah rumah ibadat yang tiada dalam pelan diadakan. memandangkan tuntutan itu memenuhi syarat diperlukan, demi kepentingan awam dan amat mendesak. Kerajaan negeri Selangor layak luluskan.


Sementelahan alasannya kuil Hinddu digunapakai oleh orang awam (orang Hindu & penganut agama Hindu) dan demi kepentingan awam. Sebaliknya rumah agam bekas MB Selangor dari UMNO cuma digunapakai oleh hanya beberapa orang sahaja. Justeru mana satu kepentingan awam dan mana satu kepentingan peribadi. UMNO nampak kuman di seberang laut, walhal gajah di depan mata tidaklah pulak dia nampak. Oleh itu, kita minta supaya UMNO membuat injuksi terhadap rumah agam Khir Toyo disita kerana tatacara perolehan yang meragukan. Minta SPRM jalankan siasatan.


Memang penyakit UMNO dia mahu 'menyesatkan' orang Hinddu dari mendirikan ibadat mereka. Dia (UMNO) mahu orang Hinddu jahil macam dia. Adalah janggal dalam kerancakan beragama dan kebebasan beragama, pertimbangan untuk memenuhi keperluan rakyat terutama rumah-rumah ibadat dipolitikkan.


Jika UMNO mahu menampakkan ia lebih Islam dan alim daripada PAS tidak boleh. Kata Prof Mohammad Agus Yusoff UMNO cuba menyaingi Islam pada PAS. UMNO akan gagal kerana UMNO sememnag dilabelkan sebagai parti pembangunan bukan parti Islam dan Keislaman.


Agenda politik UMNO adalah menganggu kerajaan Selangor. UMNO mahukan kerajaan Selangor membuat kerja-kerja yang Melayu UMNO tidak suka. UMNO Selangor bahawa mahukan tanggapan UMNO adalah penjaga kebajikan rakyat termasuk hal kebajikan beragama.


Media dan UMNo mahu memberi gambaran bahawa Pakatan khasnya kerajaaan Selangor mudah dibeli, mudah tunduk dan dikuasai oleh bukan Melayu dalam membuat keputusan.

Oleh itu, dua tiga hari ini isu kuil dibangkitkan dalam media berbahasa Melayu. Jika orang India melihata gelagat UMNO tentulah mereka muak. Kerana secara sah orang Indai dan penganut agama Hinddu wajar mendapat hak dan keisitimewaan dalam beragama dan mengamalkan agamanya. bagi PAS hal ini tiak jadi masalah, bilamana tatacara prosedur mendirikan kuil dipenuhi dan menepati syarat-syaratnya.


No comments: