Wednesday, August 26, 2009

Politik Wajah Baru : Rakyat mula hentikan sokongan kepada UMNO

BN alami lagi kekalahan buat kali ke 7. Lazimnya sejarah pilihanraya kecil sebelum 2008, parti 'haluan kiri' atau pembangkang jarang diberi muka oleh para pengundi. Keketaraan sokongan pengundi sebahagiannya yang mahukan 'perubahan' memeningkan kepala UMNO BN.
Sebaik sahaja keputusan diumumkan TPM melahirkan 'rasa kecewa' terhadap keputusan tersebut. jauh dilubuk hatinya rasa kecewa dengan pengundi di Permatang Pasir. Meletakkan alasan Permatang Pasir adalah bawah Pematang Pauh serta pengaruh Penasihat PKR dengan melabelkan Permatang Pasir sebagai kubu kuat PAS bukanlah alasan.
Hakikatnya alasan apa yang diberikan rakyat mulai 'muak' mereka sebenar terhimpit dengan kehidupan. Pemimpin kaya raya. Golongan muda yang terpelajar pula membawa trend baru. Generasi pengisi kemrdekaan ini bukanlah mahu mengenag budi dan berterima kasih kepada UMNO. Sudahlah datuk nenek dan ibubapa mereka berterima kasih kepada UMNO yang sezaman dengan mereka itu.
Bagi generasi muda kini mereka melihat kehadapan secara praktikal. Apa hasil dan apa faedah mereka berterima kasih kepada UMNO. UMNO gagal membela, UMNO tidak letakkan harapan dan berikan keistimewaan langsung kepada mereka. Justeru hentikan terima kasih keterlaluan kepada UMNO. UMNO memijak-mijak dan menginjak-injak bangsa dan agama mereka. UMNO kini bukan seperti UMNO dulu. UMNO kini sudah lari dengan idelais perjuanganya. Pemimpin UMNO adalah generasi baru yang tidak ada penghayatan erti kemrdekaan dari segi roh. Generasi ini sama sahaja selera mereka dengan pengundi baru generasi masa kini.
Oleh itu, janganlah UMNO panik dan pelik dengan keputusan Permatang Pasir. carilah 1001 alasan, bila rakyat mula muak, semua tidak jadi.

No comments: