Friday, June 26, 2009

Minta dimengertikan dan difahamikan !

Sosek-sosek kerajaan perpaduan masih ada. Ada pihak yang merasa lega dan ada pihak yang turut kecewa dukacita. Antara kedua-dua suka dan kecewa tadi ada datang dari pihak dalam dan luar. Inilah namanya lumrah hidup dan pusingan hidup. Bagi orang lama atau veteran dalam PAS yang sayang dan setia sungguh dan sayang sangat PAS mereka sudah tentulah lega. kerana mereka ada pengalaman tersendiri yang mengajar dan mendewasakan mereka . Situasi inilah yang sukar dan payah di fahamkan atau diterjemahkan oleh orang luar daripada isu tersebut. Mereka yang lega khususnya otai dalam PAS bila pimpinan PAS sebahagian besar menolak idea ini bersama kerjasama Pakatan. Sukar dan payah menterjemahkan kesukaan veteran PAS ini seperti analogi dibawah.

Contoh mudah dalam hal ini, serupa kesnya macamlah kita mahu memahami generasi para pejuang kemerdekaan yang terlibat langsung untuk dapatkan kemerdekaan dengan cara kaedah mereka perjuangkan. Samada bersenjata atau tidak bersenjata. Ada dalam UMNO dan ada dari kalangan pejuang kiri. Membayangkan dan memahamkan perjuangan golongan kiri adalah terlalu amat sukar bagi generasi muda pasca merdeka ini. Bagi mereka (pejuang veretan menuntut kemerdekaan dari tangan British. Pengorbanan mereka ada yang ssampai sanggup masuk hutan dan korbankan segala-gala sepanjang hidup mereka dan ada yang mati bersamanya. Demi tuntuan perjuangan mereka tolak kehidupan sebagai manusia, tolak kemudahan dan kesenangan yang sepatutnya mereka kecap selepas tiada British, tentulah kita anggap mereka sebagai golongan yang bodoh. Malah ada yang pergi jauh memperjuangkan negara waktu itu bergabung dengan PKM lagi (yang dikatakan atau dilabelkan tiada pegagangan agama). Situasi ini pun sukar kita mahu fahamakan bagi kita generasi kini. Sampai hari ini pun ramai masyarakat yang tidak faham-faham. Maka penulis pun termasuk yang tidak faham walaupun penulis sendiri ada pengalaman mengkoreksi jejak-jejak perjuangan mereka semasa menuntut di UKM dahulu paper wajib membuat research tentang komunis. pun sukar terima dan fahamkan perjuangan mereka. Malah kami setahun sekali daripada 3 dan 4 tahun jumpa Pak Ibrahim Ketua Rejimen ke 10 PKM di Temerloh untuk siapkan tesis tidak dapat menerima penjelasan dan pendiriannya kenapa dan mengapa sampai ke akhir masih kuat pegang dengan PKMnya.

Justeru, begitulah bagi veteran PAS yang pernah merasai pengalaman bersama-sama dalam kerajaan UMNO BN sehinggalah PAS disingkirkan daripada BN. Genarasi kini tentu banyak alasan hujah syarie contoh sirah yang meletakkan susun galur mehnah orang terdahulu lebih hebat ujian dan cubaan berbanding kita, pun sukar kita fahami dan selami. Perasaan veteran PAS yang punyai pengalaman pahit bersama pakatan BN dulu harus kita mengertikan. Sekadar mengerti akan ketidakmahuan mereka sudah cukup, tidak lebih daripada itu tuntutannya.

No comments: