Thursday, May 07, 2009

DUN Perak : Demokrasi yang terlampau ?

Dalam negara demokrasi dan mana-mana pengamalan politik ikut cara pilihannya dengan beriman dan beraqidahkan demokrasi. Amalan prinsipnya tersebut dijunjung secara bersungguh-sungguh. Sehingga demokrasi itu dapat memberi keadilan kesejahteraan kepada mereka yang mengamalkannya.


Maka kita di negara ini hendaklah jelas dari segi maksud dan prinsip serta ikutan anutannya terhadap demokrasi itu sendiri. Demokrasi asal adalah daripada perkataan Yunani Purba. "demo' bermasud memerintah dan perkataan 'kratik' itu adalah rakyat. Maka secara maksud wewenangnya demokrasi itu adalah rakyat yang memerintah serta berkuasa bagi sesebuah negara tersebut. Inilah yang digunapakai dan diamalkan oleh negara-negara Barat. Justeru, prinsip roh demokrasi ini subur di Barat amalan dan fahamannya, rakyat hatta yang memerintah serta memegang tampuk kekuasaan pada waktu itu sendiri akur dengan amalan dan prinsip-prinsip ajaran demokrasi itu. Maknanya mereka cipta dan mereka modalkan kepada dunia dan merekatunjukkan cara-cara mengimankannya dan mengamalkan dengan prinsip tersebut.

Justeru, kita di Malaysia tidak khasnya dengan apa yang berlaku kini di Perak. Perlanggaran prinsip demokrasi secara tidak beretika dengan etika demokrasi Barat itu jauh sekali, apatah lagi dari segi prinsip Islam agama kita sendiri.

Dilaporan pihak Polis dipanggil masuk ke dalam Dewan yang dikatakan mulia, untuk mengangkat spekaaer yang dikatakan termulia di dalam dewan itu sendiri. SU DUN adalah lebih besar selaku SUK Negeri. Maknanya dengan apa yang berlaku di Perak. Demokrasi dirogol secara tidak beretika , dalam lain perkataan merogol dliluar tabii dan melampau.

No comments: