Saturday, May 30, 2009

Cerminan UMNO: Wajah semakin hodoh dek bohongnya ?

Hari esok adalah hari Ahad adalah hari bersejarah bagi rakyat di DUN Penanti. Para pengundi membuang undi . Penanti menjadi bersejarah, pertama menjadi sejarahnya ia akan dia kerana diadakan pilihanraya kecil. Kedua buat pertama kali dalam sejarah Malaysia merdeka, julung-julung kali UMNO nekad tidak mahu meletakkan calonnya. Ketiganya buat pertama kali juga dalam sejarah juga UMNO menyatakan inilah pilihanraya yang paling membazir, berbanding dengan siri-siri pilihanraya kecil selepas merdeka di negara kita.

Justeru penilaian UMNO adalah menjadi nilai ukuran membazir dan tidak membazir, wajar atau tidak wajar. Jika hatta UMNO menyatakan pilihanraya sudah tidak relevan dengan masyarakat moden Malaysia, ramai akan menerima ianya sebagai satu nilai baru dalam masyarakat. Besar dan kuat pengaruh UMNO dalam 'meletakan nilai baru' terhadap sesuatu perkara itu semakin hambar dan digugat. UMNo tidak boleh lagi berjalan mangak dengan bongkak bahawa UMNO itu segala dan segalanya itu UMNO.

Cerminan diri UMNO ukurannya dapat dilihat bilamana 5 buah negeri dalam Malaysia jatuh ke tangan pembangkang Pakata Rakyat. Sah UMNO bukan segala-galanya dan segala-galanya bukan untuk UMNO. Masyarakat mula menghakis dan mengikis perasaan terhutang budi kepada UMNO. Generasi yang bersama-sama dengan UMNO sejak daripada negara merdeka sudah ramai yang pergi. Malah yang tinggal kini adalah masyarakat generasi muda kontemporori.




No comments: