Sunday, April 12, 2009

KJ: Liabiliti UMNO , Najib awas ?

Faktor Khiary Jamaluddin (KJ) dalam UMNO tidak dapat dinafikan sebagai liabiliti parti itu.Walaupun beliau tidak diberikan peranan dalam kabinet Najib, tetapi dijangkakan beliau akan berperanan dalam UMNO khasnya dalam mencatur dan menguasai sayap Pemuda parti itu.

Permata, KJ adalah seorang pejuang yang idealis dengan perjuangannya. Kedua beliau adalah seorang yang bijak, ketiga faktor sokongan lain berduit, keempat beliau seorang yang pandai berpidato dan berdebat. Dan yang terakhir dia dapat mempengaruhi orang lain dengan mudah dan mudah dipercayai oleh orang lain. Walaupun kita lihat semasa kemenangannya sebagai Ketua Pemuda diboo oleh penyokong Mukhriz dan Khir Toyo. Beliau seorang yang strategis dalam merencanakan masa depan dan sanggup berhadap cabaran.

Langkah pertama Najib salah dan sumbang kerana melebarkan jurangnya dengan KJ. Dengan tidak berperanan dalam Kabinet, masa luang KJ lebih luas. Malah beliau diberi peranan pula untuk bergiat memperkuatkan parti. Ini mudah dibaca orang UMNO mudah dikuasai lebih-lebih dengan WANG.

Kekalutan Najib kerana mendengar nasihat Dr M, kes KJ terpahat dalam minda sampai terpaksa menjawab dan memperjelaskan dari luar negara. Ini bermakna faktor KJ adalah pengancam kepada Najib. Kalau tidak kenapa dan mengapa beliau mengelabah. Justeru jalan mudah Najib kena 'matikan' atau bantutkan kemaraan KJ dalam UMNO.

Najib jelaskan peranan Khairy

PATTAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar tidak diberi jawatan dalam senarai Kabinet baru kerana memberi kerjasama kepada Khairy untuk menjalankan tugasnya.

"Dia faham keadaannya dan tak ada masalah bagi dia," kata Najib apabila ditanya mengenai pendapat setengah pihak bahawa Ketua Pemuda Umno patut diberi peranan dalam Kabinet.

Pada sidang akhbar dengan media Malaysia di sini malam tadi, Najib berkata adalah mustahil untuk memuaskan hati semua orang.

"Saya pilih untuk memuaskan hati masyarakat awam, paling utama rakyat," katanya ketika ditanya mengenai perasaan tidak puas hati di kalangan sesetengah anggota Umno, termasuk mereka yang menang pada pemilihan parti itu baru-baru ini.

Bagaimanapun, Najib berkata beliau akan juga meneliti struktur parti dari sudut politik dan kedudukan kerajaan pada masa akan datang dalam usaha memperkemaskan parti. BERNAMA

No comments: