Thursday, February 26, 2009

Pemberatan pemilihan mesti atas Islam ?

Berkelahi hingga tidak ingat Tuhan.... itu adalah headline bagi sebuah rencana pengarang sebuah akhbar harian nasional. Jika semua pembaca dan pencinta keadilan membaca dan menelitinya tentulah insaf terus. Kita 'sedar' , tahu serta terus menyetujui dengan tajuk serta mungkin huraian isi rencana pengarang tersebut.

Kita sebagai orang Islam mukmin atau apa juga tingkat taraf keimanan akan bersetuju dengan saranan itu. Semua perbalahan sesama Islam dan manusia wajar dikembalikan kepada fitrah kejadian dengan merujuk kepada Al Quran.

Menyorot isu perbalahan atau kemelut itu dengan situasi di Perak , kerana andaian kita tulisannya lebih mirip merujuk isu itu, kita semua kena sedar, jenis-jenis perbalahan yang tercetus. Kita wajar teliti dan halusi.

Bagi di Perak, isunya adalah sebuah kerajaan Islam yang cuba diangkat malah digantikan dengan kerajaan yang diterajui oleh sekumpulan orang-orang islam. Walaupun kedua-dua kerajaan itu diterjui oleh orang Melayu islam, kita kena sedar dari segi prinsip. Satu hak halatujunya mahukan Islam, malah dilembagakan dalam perlembagaan parti mereka. Soal buat tidak buat itu adalah soal lain. Kedua sebuah lagi kerajaan orang islam tetapi asas kerajaannya adalah berlandaskan pragmatisme. IKut mana-mana dasar kontemparari yang sesui dengannya.

Kita sebagai umat islam, diberi pilihan utnuk memilih, timbang, telek, beza dan banding. Maknanya atas sifat kritis kita , kita wajar pertimbangkan mana-mana yang berat dan lebih cenderung pilihan kita. Justeru sesuaikanlah dengan pilihan saudara pembaca yang budiman.

No comments: