Thursday, November 27, 2008

PTK DAN CUEPACS ?

CUEPECS Terima Keputusan Teruskan PTK

KUANTAN, 27 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menerima baik keputusan kerajaan untuk meneruskan pelaksanaan Peperiksaan Tahap Kecekapan (PTK) di kalangan kakitangan awam namun berharap kaedahnya ditambahbaikkan.

Presidennya Omar Osman berkata, keputusan untuk mengekalkan PTK itu dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan dalam satu perjumpaan bersama kongres itu semalam.

"KSN memaklumkan buat masa ini PTK akan terus dijalankan namun kita minta kaedah penilaian PTK perlu ditambahbaik pada masa hadapan supaya lebih adil kepada penjawat-penjawat awam terutamanya mereka yang telah lama berkhidmat dengan kerajaan.

"Jadi kita menerima pandangan kerajaan yang menganggap PTK adalah kaedah terbaik penilaian buat masa ini," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan taklimat isu semasa CUEPACS di Universiti Malaysia Pahang (UMP) di sini hari ini.

Menurut Omar, antara penambahbaikan yang mungkin boleh dilaksanakan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ialah melaksanakan penilaian melalui kursus atau latihan tertentu.

"Saya harap kakitangan kerajaan boleh sabar, lagipun PTK bukanlah wajib iaitu siapa yang yakin boleh ambil peperiksaan itu, dia boleh ambil dan kalau tidak ambil pun ia tidak menjejaskan kenaikan gaji tahunan," katanya.

Dalam pada itu, Omar berkata CUEPACS tidak berniat memboikot dan memansuhkan PTK.

"Sehingga kini tiada sepucuk surat pun kita berikan kepada pihak kerajaan yang menunjukkan CUEPACS mahu memansuhkan PTK," kata beliau.

Beliau berkata, perkara memboikot PTK itu timbul apabila ada penjawat awam yang mengambil PTK dua atau tiga kali namun masih gagal sebelum mereka mengambil keputusan untuk memboikot PTK.

1 comment:

Awang Kata said...

Kursus dan temu duga penilaian yang berkesan dah memadai. Kursus itu sendiri telah memenuhi konsep Pendidikan Profesional Berterusan. Tapi janganlah kursus dan temu duga sekadar melepaskan batok di tangga.